لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

حادثه رانندگی در استان کرمانشاه حداقل ۱۶ کشته برجای گذاشت


اتوبوس ولوو که روز یکشنبه در گردنه پاتاق در نزدیکی روستای حبیب‌وند سرپل ذهاب واژگون شد.
اتوبوس ولوو که روز یکشنبه در گردنه پاتاق در نزدیکی روستای حبیب‌وند سرپل ذهاب واژگون شد.
بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه در روز یکشنبه «۱۶ نفر در دم کشته و ۳۲ نفر به شدت مجروح شدند.»

میرزا مراد پیرو، فرماندار شهرستان سرپل ذهاب، با اشاره به این تلفات به خبرگزاری مهر گفت: این اتوبوس که ۴۲ سرنشین داشته زائرانی را که از مشهد به سرپل ذهاب بازمی‌گشتند همراه خود داشته‌است.

برخی منابع دیگر خبری ایران تعداد کشته‌های این حادثه را ۱۸ نفر ذکر کرده‌اند و گفته می‌شود اکثر مجروحان این حادثه کم سن و سال هستند.

سیاح البرزی، معاون عملیات پلیس‌ راه ایران، نیز در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: علت این حادثه که در کیلومتر هفت محور سرپل ذهاب-کرند رخ داده «خستگی و خواب‌آلودگی راننده و در نتیجه ناتوانی وی در کنترل وسیله نقلیه» بوده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، مصدومان این سانحه که در گردنه پاتاق روی داده به بیمارستان‌های سرپل ذهاب، اسلام‌آباد و کرمانشاه اعزام شده‌اند و حال دو تن از مصدومان وخیم است.

معاون عملیات پلیس‌ راه ایران در گفت‌وگوی خود با واحد مرکزی خبر افزود که خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان علت ۹ درصد از تصادفات جاده‌ای در روزهای شنبه و یک‌شنبه بوده‌است.

در ایران هر سال شمار زیادی از مردم قربانی تصادف جاده‌ای می‌شوند و تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد که ایران یکی از بالاترین میزان تلفات حوادث رانندگی را در جهان دارد.

استاندارد نبودن وسایل نقلیه، بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز فرهنگ نادرست رانندگی از جمله دلایل بالا بودن میزان تلفات حوادث رانندگی در ایران اعلام شده‌است.

علی‌رضا زمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، خردادماه سال گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود که «سالانه تصادفات به وقوع پیوسته در کشور بیش از ۲۰ هزار کشته و ۲۰۰ هزار مجروح بر جای می‌گذارد که می‌توان گفت هر ساله شاهد سونامی تصادفات در کشور هستیم.»

وی ادامه داد: «ایران از حیث آمار کشته‌های تصادف در رتبه اول دنیا قرار دارد، این در حالی است که تعداد خودروهای بسیاری از کشورها از تعداد خودروهای ایران بسیار بیشتر است.»

در تیرماه سال گذشته، اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که طی یک دهه گذشته در ایران ۲۶۵ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از دو میلیون نفر نیز مجروح شده‌اند.

تیرماه سال جاری، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، به خبرنگاران گفت که علت اصلی مرگ و میر در ایران به ترتیب، تصادفات خونین جاده‌ای و مصرف گسترده مواد مخدر است.
XS
SM
MD
LG