لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

۱۸ کشته در سرکوب معترضان در شهرهای مختلف سوریه


صحنه‌ای از یک ویدئو که معترضان می‌گویند صحنه شکنجه و قتل یکی از معترضان به نام «لؤی العامر» در حمص به‌دست نیروهای دولتی است.
صحنه‌ای از یک ویدئو که معترضان می‌گویند صحنه شکنجه و قتل یکی از معترضان به نام «لؤی العامر» در حمص به‌دست نیروهای دولتی است.
بنا بر گزارش‌ها در جریان سرکوب تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف سوریه در روز شنبه دست‌کم ۱۸ نفر کشته شدند که ۱۲ تن از آنها در شهر حمص در مرکز سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که قتل معترضان در حمص در جریان عملیات جستجوی نیروهای دولتی برای دستگیری معترضان در محله قُصیر این شهر رخ داده است و در این عملیات ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است در این روز یک نفر نیز در تلبیسه و ۵ تن دیگر در مناطق کسوه، حرستا و دوما در ناحیه دمشق کشته شده‌اند.

روز جمعه نیز خبر رسید که ۹ نفر از معترضان در حمص به دست نیروهای انتظامی بشار اسد کشته شده‌اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو می‌گوید که هم‌اینک شمار کشته‌شدگان سرکوب‌های دولتی در سوریه از پانزدهم مارس به این‌سو به بیش از ۲۷۰۰ نفر رسیده‌است.

در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، که پیش از این از متحدان مهم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به‌شمار می‌رفت، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه «جی‌پی‌اس» شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرد که «بشار اسد دیر یا زود به‌دست مردم سوریه از قدرت برکنار خواهد شد.»

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «هیچ‌وقت نمی‌توان با بی‌رحمی به حکومت ادامه داد و نمی‌شود در برابر خواست و اراده ملت ایستادگی کرد.»

آقای اردوغان که کوشیده در ماه‌های اخیر نقش برجسته‌تری را در تحولات منطقه‌ای خاورمیانه ایفا کند در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که «در خاورمیانه دموکراسی در حال پیروزی بر دیکتاتوری است» و «نظام‌های دیکتاتوری به سمت نابودی کامل می‌روند.»

اعتراضات بین‌المللی علیه سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوریه هم‌چنان ادامه دارد و در این پیوند «الن ژوپه»، وزیر خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه رژیم سوریه را متهم به «جنایت علیه بشریت» کرد.

در همین ارتباط روز شنبه افراد هوادار حکومت بشار اسد در دمشق در حالی که میله‌های فلزی در دست داشتند با پرتاب سنگ و تخم مرغ به سفیر فرانسه در سوریه حمله کردند اما وی توانست سوار بر خودرو از محل دور شود.

پیش از این نیز حمله‌های هواداران بشار اسد به سفارت فرانسه باعث زخمی شدن دست‌کم سه تن از کارکنان این سفارتخانه شده‌بود.
XS
SM
MD
LG