لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

شماری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شدند


شماری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین بامداد روز پنج‌شنبه از این زندان آزاد شدند. وب‌سایت خبری «کلمه» به نقل از برخی منابع تعداد این افراد را ۱۹ نفر ذکر کرده است.

بنا بر این گزارش، این زندانیان در فهرست کمیسیون عفو و بخشودگی قرار داشتند و هم‌اینک در آستانه مراسم «غدیر خم» آزاد شده‌اند.

به نوشته «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی، از دیگر بندها و زندان‌ها هنوز خبری در خصوص آزادی زندانیان سیاسی دریافت نشده، اما «بامدادخبر»، از پایگاه‌های خبری جنبش دانشجویی، گزارش داده است که چند فعال سرشناس سیاسی و دانشجویی دیگر نیز قرار است در دو روز آینده از زندان آزاد شوند.

«بامدادخبر» هم‌چنین لیستی از نام ۱۹ زندانی آزاد شده ارائه داده‌ است، بدین شرح:

عباس کاکایی (دانشجوی کرد دانشگاه تهران)، امیرحسین کاظمی (عضو شاخه جوانان نهضت آزادی)، جواد ماه‌زاده (نویسنده و روزنامه‌نگار)، علیرضا مرادی (دانشجوی کرد دانشگاه تهران)، آرمان رضاخانی (دانشجوی نخبه المپیادی رشته آی‌تی)، یاسر ترکمن (دانشجوی دانشگاه امیرکبیر)، حمزه باغبان (شهروند بازداشت‌شده در روز عاشورا)، سینا گلچین (دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز)، آبتین غفاری (هنرمند بازداشت‌شده در ۲۱ بهمن ۸۸)، ناصر عبدالحسینی (محکوم به دوازده سال حبس قطعی)، رضا خادمی (محکوم به دوازده سال حبس قطعی)، ایمان آذربان (دانشجوی بازداشتی در روز عاشورا، محکوم به شش سال حبس)، مسعود باباپور (دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد گرمسار)، امیررضا (گلچین) عارفی (عضو انجمن پادشاهی، ۱۵ سال حبس قطعی)، سامان نورانیان (دانشجوی بازداشتی در روز عاشورا)، عبدالرحمان ماهوش (شهروند محکوم به ۱۸ ماه حبس قطعی)، سعید رهبری (شهروند)، فتاح سبحانی (شهروند) و محسن جعفری (شهروند محکوم به سه سال حبس قطعی).

در میان آزادشدگان نام ناصر عبدالحسینی و امیررضا عارفی به چشم می‌خورد که پیش از این در مرحله‌ای از حبس خود حتی به اعدام نیز محکوم شده ‌بودند.

ناصر عبدالحسینی از کارکنان «رادیو تندر» وابسته به انجمن پادشاهی ایران بود که از اسفندماه سال گذشته در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می‌برد و با وجود این که هیچ دخالتی در اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال جاری نداشته با انتقال به دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث انتخاباتی، به اقدام برای براندازی نظام «اعتراف» کرد.

امیررضا عارفی که به نوشته وکیلش، محمد مصطفایی، در ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ دستگیر شده بود، متهم به این بوده است که علاوه بر عضویت در انجمن پادشاهی ایران، همکاری، تلاش و فعالیت مؤثری در راستای پیشبرد اهداف این گروه داشته است.

امیرحسین کاظمی، از دیگر زندانیان آزادشده روز پنج‌شنبه، از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی بود که در اسفند سال گذشته به اتهام تشویش اذهان عمومی و حضور در خیابان در روز عاشورا بازداشت شده بود. وی پیش از این به اندرزگاه یک زندان اوین که محل نگهداری معتادان و متهمان ارتکاب جرایم خطرناک است منتقل شده ‌بود و دادگاه بدوی در جلسه ۱۰ دقیقه‌ای برای او حکم سه سال حبس تعزیری صادر کرده‌بود.

جواد ماه‌زاده، نویسنده و روزنامه‌نگار آزادشده، نیز از جمله زندانیانی است که محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، برای همدردی به بازدید خانواده او رفته‌ است.

از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، موجی از دستگیری‌ها در ایران آغاز شد که این بازداشت‌ها هم‌اینک نیز به‌رغم فروکش کردن ادامه دارد.

به دنبال این دستگیری‌‌ها، عده زیادی از فعالان سیاسی زن و مرد و دانشجوها و حتی وکلای این افراد به انواع حکم‌های کوتاه و درازمدت زندان و تبعید محکوم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG