لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

کشته شدن ۱۹ زائر شیعه «راهی ایران» در حمله انتحاری پاکستان


یکی از اتوبوس‌هایی که پیش از این بر اثر بمب‌گذاری در کویته بلوچستان پاکستان منفجر شده‌بود.
یکی از اتوبوس‌هایی که پیش از این بر اثر بمب‌گذاری در کویته بلوچستان پاکستان منفجر شده‌بود.
شاهدان عینی و مقام های پاکستانی می گویند که یک روز یکشنبه، دهم دی ماه، یک بمب‌گذار انتحاری در ایالت بلوچستان پاکستان باعث کشته شدن ۱۹ زائر شیعه شد که با اتوبوس راهی ایران بودند.

«طُفیل احمد»، از مقام‌های سیاسی منطقه بلوچستان پاکستان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در اثر این حمله ۲۵ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال بسیاری از آنها وخیم گزارش می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، فرد حمله‌کننده با خودرویی حامل مواد منفجره به سوی اتوبوس زائران که در شهرستان مَستونگ، نزدیک به مرز افغانستان، در حرکت بود رفته و با تصادم این خودرو به اتوبوس باعث انفجار آن شده‌است.

شاهدان عینی به شبکه تلویزیونی «جیو» پاکستان گفتند: بر اثر این انفجار، اتوبوسی که حامل بیش از ۴۰ زائر به سوی ایران بوده شدیداً خسارت دیده و اتوبوس دومی نیز که در نزدیکی آن حرکت می‌کرده آسیب دیده است.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما مناطق عشایری پاکستان در جنوب شرق و شمال غرب این کشور با حملات مکرر گروه‌های اسلام‌گرا به‌ویژه گروه طالبان مواجه بوده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه هم‌چنین اجساد ۲۱ مامور پلیس قبیله‌ای در منطقه شمال غرب پاکستان پیدا شد که به گفته مقامات دولتی به دست طالبان کشته شده‌اند.

شیعیان در حدود ۱۵ درصد از جمعیت ۱۹۰ میلیون نفری پاکستان را تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین تجمع اصلی شیعیان این کشور در ایالت بلوچستان است که بیشتر آنها از قوم هزاره و فارسی‌زبان‌اند.

افراط‌گرایی سنی علیه شیعیان پاکستان در بیش از دو دهه گذشته جریان داشته‌است اما حملات علیه این اقلیت در سال‌های اخیر با اقدامات گروهی تندرو به نام «لشکرِ جَنگْوی» که از «سپاه صحابه» جدا شده و وابسته به طالبان پاکستان است افزایش یافته است.

به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر، طی سال جاری بیش از ۳۰۰ شیعه پاکستانی بر اثر حملات گروه‌های تندرو سنی جان خود را از دست داده‌اند.

هزاره‌های پاکستان از سوی گروه‌های تندرو سنی متهم به همکاری با ایران هستند. اردیبهشت‌ماه گذشته در کابل، پایتخت افغانستان صدها نفر علیه آنچه که «نسل‌کشی هزاره‌ها» در بلوچستان پاکستان خوانده شد، دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
XS
SM
MD
LG