لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

۲۵ درصد از پستانداران در معرض خطر انقراض


یک گربه زَباد در حال خوردن میوه‌های درخت قهوه در جزیره بالی اندونزی.
یک گربه زَباد در حال خوردن میوه‌های درخت قهوه در جزیره بالی اندونزی.
به گزارش «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» و سازمان‌های دیگر فعال در زمینه حیات وحش، حدود ۲۵ درصد از گونه‌های پستانداران در معرض خطر انقراض هستند و در سال‌های اخیر نسل چند پستاندار دیگر از جمله کرگدن سیاه به کلی منقرض شده‌است.

پژوهشگران برای تنظیم گزارش جدید خود که اخیراً منتشر شده وضعیت زیست و شمار بیش از ۶۰ هزار گونه از پستانداران را بررسی کرده‌اند.

بررسی وضعیت کرگدن‌ها در کل جهان نشان می‌دهد که نسل کرگدن سفید آفریقایی که ساکن مناطق مرکزی قاره آفریقا است، اکنون به انقراض کامل نزدیک می‌شود. همچنین گونه دیگری از کرگدن‌ها که ساکن آسیای جنوب شرقی است و با نام کرگدن جاوه‌ای شناخته می‌شود، در کشور ویتنام کاملاً منقرض شده‌است.

گروه‌های دیگری از جانوران که به شدت رو به انقراض هستند خزندگان ماداگاسکاری‌اند که طبق بررسی‌های جدید حدود ۴۰ درصد از آنها در سال‌های اخیر نابود شده‌اند. البته انتظار می‌رود که ایجاد مناطق حفاظت شده در حیات وحش ماداگاسکار به ادامه بقای این جانوران کمک کند.

بر پایه یافته‌های این گزارش جدید، پنج گونه از مجموع هشت گونه ماهی تن در سراسر جهان از جمله جانداران در حال انقراض و یا نزدیک به خطر انقراض هستند. ۲۶ گونه از دوزیستان که در سال‌های اخیر کشف و به فهرست جانوران موجود در کره زمین افزوده شده‌اند نیز به شکل جدی در معرض انقراض قرار دارند.

نهادهایی چون «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» تاکنون نتوانسته‌اند فهرست و یا گزارش جامعی از گونه‌های گیاهی رو به نابودی تهیه کنند، ولی با این وجود در این گزارش به مواردی از گیاهان در خطر انقراض نیز اشاره شده‌است.

مسئولان این نهاد می‌گویند که این گزارش‌ها از نظر ارائه یک ارزیابی دقیق در مورد سلامت و تنوع گونه‌های جانداران و میزان توجه به حفاظت از محیط طبیعی آنها اهمیت فراوانی دارد.

کره زمین مملو از جانوران و گیاهان بسیار باارزشی است که هر ساله نسل تعداد زیادی از آنها منقرض می‌شود. اگر اقدامات لازم برای حفاظت از حیات وحش و طبیعت کره زمین صورت نگیرد همه این جانداران یک روزی به افسانه بدل خواهند شد.
XS
SM
MD
LG