لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

صالحی:۳۳۰۰ ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه، پنجم فروردین، خبر داد که هم‌اکنون «به طور متوسط» نزدیک به ۳۳۰۰ زندانی ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند.

وی افزود که هر بار با آزاد شدن تعدادی از ایرانیان زندانی در خارج از کشور عده دیگری جایگزین آنها می‌شوند که این امر روند کار آزادسازی زندانیان را کند کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی با بیان اینکه «یکی از کارهای ما پیگیری امور مربوط به آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور است» گفت که «سالیانه ۷۰۰ زندانی را آزاد می‌کنیم.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت: «البته با آزاد شدن تعدادی از ایرانیان زندانی در خارج از کشور متاسفانه عده دیگری جایگزین آنها می‌شوند و به همین دلیل روند آزادسازی قدری کند و به تاخیر می‌افتد اما ما به طور مرتب مشغول پیگیری امور مربوط به آنها هستیم.»

پیش از این در روز ۱۶ بهمن سال‌جاری محمدحسن آصفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تعداد ایرانیان زندانی در خارج از کشور را «پنج هزار نفر» اعلام کرده و گفته بود که «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کاری به وزارت امور خارجه در این زمینه ندارد و خود مستقلا این موضوع را پی‌گیری می‌کند.»

وی با ذکر اینکه «جرایم این ایرانیان زندانی موارد متعددی است که البته مواد مخدر در صدر آنها قرار دارد» خبر داد که تعداد زیادی از این ایرانیان در زندان‌های کشورهای آسیایی و آفریقایی بازداشت هستند.

حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی، مجلس، و ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه، روز ۲۸ خرداد سال گذشته اعلام کرد که این وزارتخانه از «تعداد اتباع ایرانی بازداشت شده در زندان‌های خارج از کشور» آمار دقیقی در دست ندارد.

وی یکی از دلایل فقدان آمار دقیق از ایرانیان زندانی در خارج کشور را عدم تمایل آنها به مراجعه به دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از ایران دانست.

آقای قشقاوی گفت: «بیش از ۸۰ درصد» از ایرانیانی که در خارج از کشور زندانی می‌شوند «به‌ویژه در کشورهای جنوب شرقی آسیا» به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر دستگیر می‌شوند.

در چند سال اخیر تعداد ایرانیانی که به جرم حمل و واردات مواد مخدر به کشورهای دیگر و به‌ویژه مالزی و اندونزی دستگیر می‌شوند افزایش چشمگیری داشته، به طوری که یک مقام پلیس مالزی، تعداد ایرانیان دستگیر شده در سال ۲۰۱۰ در این کشور را ۱۳۸ نفر عنوان کرده بود.
XS
SM
MD
LG