لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

۵۳ کشته در حمله افراد مسلح به شورای استانی در تکریت


در جریان هجوم افرادی مسلح به داخل ساختمان مقر شورای استانی در تکریت عراق دست کم ۵۳ نفر جان خود را از دست داده و ۹۸ تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، این گروگان‌گیری روز سه‌شنبه در ساختمان شورای استانی صلاح‌الدین در تکریت رخ داد و افراد مسلح پس از منفجر کردن دو خودروی شخصی در بیرون از ساختمان این شورا و تبادل آتش با نیروهای انتظامی، به داخل ساختمان هجوم برده و تعداد نامعلومی از افراد داخل این ساختمان را به گروگان گرفتند.

گروه گروگان‌گیر پس از ورود به ساختمان به سوی جمعی از افراد حاضر در این مقر تیراندازی کرده و با نیروهای انتظامی خارج از مقر نیز درگیر شدند.

بنا بر گزارش‌ها، تبادل آتش در این محل ساعات چندی ادامه داشت و پس از آن نیروهای پلیس به منظور آزاد کردن گروگان‌ها وارد ساختمان شدند.

در میان کشته‌شدگان، چهار درجه‌دار پلیس، شماری از مقامات محلی و دو خبرنگار مرتبط با خبرگزاری‌های رویترز و سی‌ان‌ان دیده می‌شود. هم‌چنین به گزارش شبکه خبری الجزیره، هیچ‌یک از ۱۰ فرد گروگان‌گیر که با اونیفورم نظامی وارد ساختمان شده‌بودند در این درگیری‌ها زنده نمانده‌اند.

هیچ گروهی هنوز مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است اما پلیس تکریت می‌گوید که به احتمال زیاد سازمان القاعده مسئول این رویداد است.

روز سه‌شنبه هم‌چنین افرادی ناشناس با راکت‌های کاتیوشا به یک تجمع عشیره ای در «هتل آمباسادور» در ساحل رود دجله حمله کردند که بر اثر آن سه نفر زخمی شدند.

هم‌اینک در شهر تکریت که مرکز استان صلاح‌الدین و زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق است، از سوی پلیس ممنوعیت آمدوشد اعلام شده‌است.

تکریت که در ۱۷۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده، ماه ژوئیه نیز شاهد کشته شدن چهار سرباز به‌دست یک بمب‌گذار انتحاری بود و پیش از آن در ماه ژانویه نیز یک بمب‌گذار انتحاری ۶۰ تن از افرادی که قصد پیوستن به پلیس را داشتند در این شهر به قتل رساند.

استان سنی‌نشین صلاح‌الدین هم‌چنان شاهد حملاتی است که گمان می‌رود از سوی اسلام‌گرایان سنی که با قدرت داشتن مقام‌های شیعه در بغداد مخالفت دارند انجام می‌شود. اکثریت ساکنان شهر تکریت سنی‌مذهب هستند و اقلیت سنی در عراق در زمان صدام حسین نسبت به شیعیان از موقعیت بالاتری برخوردار بود.
XS
SM
MD
LG