لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

یک مقام هواپیمایی: ۶۰ درصد از هواپیماهای ایران زمین‌گیر شده‌اند


سیروس باهری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، از زمین‌گیر بودن بیش از ۶۰ درصد هواپیماهای ایران خبر داد.

وی روز شنبه ۹ شهریور به خبرگزاری ایسنا گفت: «بیش از ۶۰ درصد از ۲۲۰ فروند هواپیماهای موجود در کشور که عمرشان به طور میانگین ۲۲ سال است به دلیل فنی و لجستیکی زمین‌گیر هستند.»

سیروس باهری «شرایط نابرابر و دشوار شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مقایسه با شرکت‌های هواپیمایی خارجی و قطع ارتباط اطلاعات شرکت‌های هوایی ایرانی با کمپانی‌های سازنده و منابع تعمیراتی هواپیماها» را از جمله مشکلات مهم شرکت‌های هواپیمایی ایران دانست.

وی افزود که: «تکلیفی بودن نرخ بلیت برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی با توجه به بهای تمام‌شده خدمات پرواز، زیان قابل توجهی برای شرکت‌ها به همراه دارد.»

اعلام زمین‌گیر بودن ۶۰ درصد از هواپیماهای ایران در حالی است که رضا نخجوانی، رییس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته از زمین‌گیر بودن تنها حدود ۲۳ درصد از ناوگان هوایی ایران خبر داده‌بود.

رضا نخجوانی به خبرگزاری فارس گفته‌بود که «از ۲۰۹ هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور ۱۶۰ هواپیما فعال است و ۴۹ هواپیمای دیگر در حال تعمیرات اساسی، چک شدن یا در انتظار ورود قطعه از خارج هستند.»

در همین رابطه بهمن‌ماه سال گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایرتور خبر داد که مسافران این شرکت هواپیمایی «۳۰ تا ۴۰ درصد» کاهش پیدا کرده‌اند.

این شرکت همچنین خبر داد که یک فروند هواپیمای ایرباس را به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط آن پس داده است.

گرانی و کاهش مسافر بر پروازهای خارجی از ایران نیز تأثیر گذاشته و به دنبال افزایش بهای بلیت پروازهای خارجی در ایران، رسانه‌های داخلی در اردیبهشت‌ماه سال جاری از کاهش ۲۰ درصدی سفرهای خارجی ایرانیان خبر دادند.

نرخ بلیت پروازهای خارجی از آذرماه سال گذشته به صورت شناور و بر اساس نرخ آزاد ارز تعیین می‌شود. اما از آنجا که ارزش پول ملی ایران، ریال، همواره با کاهش‌های چشمگیر روبه‌رو بوده، قیمت پروازهای بین‌المللی سیر صعودی یافته است تا جایی که اواخر پاییز سال ۱۳۹۱ رشد قیمت‌ها چیزی بین ۹۰ تا ۱۰۵ درصد تخمین زده شد.

شرکت هواپیمایی ایران ایر پیش از این خبر داد که تحت تاثیر تحریم‌ها، علاوه بر مشکل تامین سوخت هواپیما، شرکت‌های خارجی نیز از تعمیر هواپیماهای ایرانی منع شده‌اند و همچنین ایران، بخشی از قطعات هواپیما را «۳۰ درصد» گرانتر از قیمت واقعی تهیه می‌کند.

افزون بر این مشکلات، دولت باراک اوباما روز ۲۹ شهریور ۹۱ اعلام کرد که ۱۱۷ هواپيمای ايرانی را به اتهام حمل و نقل سلاح و تجهيزات نظامی برای رژيم بشار اسد در سوريه در فهرست تحريم های خود قرار داده‌است.
XS
SM
MD
LG