لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

۸۰ فعال مدنی کرد خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش در پرونده پیرانشهر شدند


حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران.
۸۰ فعال سیاسی و اجتماعی کرد با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مصدومیت ۳۷ کودک به خاطر آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در شهرستان پیرانشهر خواستار استعفا یا استیضاح فوری وزیر آموزش و پرورش شدند.

این فعالان در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۰ آذر در وب‌سایت «کلمه» منتشر شده نوشته‌اند که «به دلیل وقوع حوادث بی شمار برای دانش‌آموزان در مدارس و حین فعالیت‌ها و اردوهای آموزشی و بی‌توجهی وزیر» به‌جدّ خواستار استعفا یا استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی از سمت وزیر آموزش و پرورش هستند.

این فعالان سیاسی و اجتماعی که از ایرانیان کُرد و بیشتر آنها از افراد دانشگاهی و سه تن نیز از نمایندگان پیشین مجلس هستند از کمبود امکانات در مناطق محروم ایران «خصوصاً» شهرها و روستاهای مناطق کردنشین انتقاد کرده و نسبت به «تبعیض عیان و مبرهن بین مرکز و سایر مناطق» در برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی اعتراض کرده‌اند.

این فعالان هم‌چنین از «تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی، گنجاندن تعداد دانش‌آموز بیش از دو برابر ظرفیت استاندارد در هر کلاس، محرومیت از روش‌های نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه‌های کمک آموزشی، افت فاحش سطح دانش و آموزش کودکان» در این مناطق انتقاد کرده‌اند.

درخواست استعفای وزیر از سوی این فعالان پس از آن مطرح می‌شود که در هفته جاری، رسول خضری، نماینده پیرانشهر، نیز در واکنش به این سانحه خواستار پاسخگویی دولت ایران شد و تاکید کرد که در هر جای دنیا چنین اتفاقی بیفتد، وزیر آموزش و پرورش استعفا می‌دهد.

روز ۱۶ آذر نمايندگان استان آذربايجان غربی در مجلس نیز خواستار پاسخگويی وزير آموزش و پرورش و برخورد با عوامل بروز حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستای شين‌آباد پيرانشهر شدند.

روز ۱۵ آذرماه بر اثر آتش‌گرفتن یک بخاری نفتی در دبستان دخترانه‌ای در روستای شین‌آباد پیرانشهر واقع در استان آذربایجان غربی، ۳۷ کودک مصدوم شدند که حال هشت نفر از آنان با بیش از ۴۰ درصد سوختگی، «وخیم» گزارش شده است.

چند روز پس از این واقعه، یکی از این دانش‌آموزان به نام سیران یگانه که ۱۰ سال سن داشت به دلیل شدت جراحات سوختگی جان سپرد.

در واکنش به این سانحه، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران، معلم کلاس را مقصر این حادثه دانسته‌است.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه از قول جواد جهانگیرزاده، عضو هیات رییسه مجلس خبر داد که با حکم علی لاریجانی، رییس مجلس، کمیته‌ای متشکل از سه نماینده برای رسیدگی به وضعیت درمانی دانش‌آموزان حادثه‌دیده سانحه آتش‌سوزی دبستان پیرانشهر تشکیل شده‌است.

آتش‌سوزی در کلاس‌های مدارس ایران در سال‌های اخیر چندین بار رخ داده‌است؛ در پی حادثه شین‌آباد، گروهی به عنوان «همیاران حقوق بشر در تبریز» در این باره بیانیه‌ای منتشر کرده و یادآوری کرده‌اند با توجه به اینکه در ۳۰ درصد از مناطق ایران امکانات برای نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در مدارس وجود ندارد، این مدارس در معرض خطر آتش‌سوزی به‌وسیله بخاری‌های چکه‌ای و نفتی هستند.

تلاش ۱۵ نماینده برای استیضاح وزیر

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، روز یک‌شنبه، ۱۹ آذر، به خاطر قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌های او به پرسش‌های سه نماینده در موضوعات مختلف، از جمله موضوع همین آتش‌سوزی، نخستین کارت زرد را از مجلس را دریافت کرد.

یک روز پس از آن، موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از تلاش ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت که این موضوع فردا (۲۱ آذر) نهایی می‌شود.

به گزارش «خانه ملت»، خبرگزاری مجلس، وی در این باره افزود: «متاسفانه ضعف مدیریت در برخی از مناطق آموزشی بسیار دیده می‌شود که این مهم در زمان وزرات حاجی بابایی به اوج خود رسید.»

وی گفت: «وزیر آموزش و پرورش گمان می‌کند چون به پایان عمر دولت دهم زمان زیادی باقی نمانده بنابراین پای هیچ استیضاحی در میان نخواهد بود.»

موسی‌الرضا ثروتی در توضیح دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: «نابسامانی‌های موجود در آموزش وپرورش، اجرای عجولانه طرح ۳-۳-۶، کمبود معلم دوره ابتدایی و مازاد آنان در مقطع راهنمایی، از جمله دلایل استیضاح وزیر آموزش وپرورش است.»
XS
SM
MD
LG