لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

احمد شهید: موج بازداشت به مشروعیت انتخابات ایران ضربه می‌زند


احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، می‌گوید که موج جدید سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان توسط جمهوری اسلامی، می‌تواند به مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ایران ضربه بزند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد شهید روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند در یک نشست کوتاه خبری گفت که «در ایران ده‌ها روزنامه‌نگار محبوس هستند، از جمله ۱۷ نفری که طی یک هفته در ماه ژانویه بازداشت شده‌اند و به آنها اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری زده شده‌ است.»

وی افزود: «با نزدیک شدن به انتخابات ماه ژوئن، باید گفت که این‌ گونه اتهام‌زنی‌ها علیه روزنامه‌نگاران، چشم‌انداز خوبی را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور رقم نمی‌زند.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین گفت که «می‌خواهم این نکته را بیفزایم که با نزدیک شدن به انتخابات، ادامه بازداشت آقایان کروبی و موسوی نیز جای نگرانی است»؛ وی در این باره خاطرنشان کرد که سال گذشته یک کارگروه سازمان ملل بازداشت این دو رهبر مخالفان دولت را «غیرقانونی و خودسرانه» دانسته است.

وی با اشاره به شرایط ایران اظهار داشت: «آزادی بیان و آزادی تجمعات شرایط اساسی برای استفاده درست شهروندان از حق رأی است، اما [در ایران] صدها زندانی سیاسی هم‌چنان در حبس به‌سر می‌برند.»

احمد شهید اخیراً طی جلسه‌ای دوروزه در مورد ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که «دست‌کم ۱۰ وکیل از جمله نسرین ستوده، ابوالفتاح سلطانی، و محمدعلی دادخواه به "جرم" تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی در حبس به‌سر می‌برند».

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۲۱ اسفند، نیز با متهم کردن ایران به نقض گسترده حقوق بشر گفت که در سال ۲۰۱۲ موارد تعدی به آزادی بیان، اعمال شکنجه و اعدام‌های مخفیانه در ایران افزایش یافته است.

احمد شهید دو هفته پیش نیز در گزارشی گفت که «ایران موارد اعدام زندانیان از جمله نوجوانان را افزایش داده و بازداشت مخالفان نیز در ایران افزایش یافته که بیشتر آنها در زندان شکنجه می‌شوند و برخی نیز زیر شکنجه جان باخته‌اند.»

در واکنش به این اظهارات، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، جمعه گذشته احمد شهید را متهم کرد که «از آمریکا رشوه می‌گیرد».

به گزارش رویترز، احمد شهید روز سه‌شنبه در واکنش به این اتهام گفت که «این اتهامات مضحک‌ند و شایسته نیست که رئیس یک سازمان حقوق بشری چنین حرف‌هایی بزند».

وی تأکید کرد که «من از سوی هیچ دولتی تأمین مالی نمی‌شوم و تأمین‌کننده مالی مأموریت حقیقت‌یابی من سازمان ملل است».

احمد شهید که از ژوئن سال ۲۰۱۱ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده است، بارها از مقامات ایران خواسته که با سفر او به کشور موافقت کنند، اما این درخواست همواره رد شده است.
XS
SM
MD
LG