لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

رحیمی و جوانفکر به نفع رحیم مشایی از نامزدی انتخابات انصراف دادند


اسفندیار رحیم مشایی (راست) و محمدرضا رحیمی
اسفندیار رحیم مشایی (راست) و محمدرضا رحیمی
محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران که برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌بود روز دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت، از کاندیداتوری در این انتخابات انصراف داد.

گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران، نیز اعلام کرده‌ که به نفع اسفندیار رحیم‌مشایی از نامزدی در انتخابات انصراف داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی درباره تصمیم جدید خود گفته‌است: «قبل از ثبت نام بنا به اصرار شماری از همکاران و دوستان با وجود مشغله‌های فراوان در دولت، برای ورود به عرصه انتخابات تصمیم گرفتم اما همچنان که پیش‌بینی می‌کردم و آقای احمدی‌نژاد نیز همین نظر را دارند این ورود ممکن است ایفای برخی مسئولیت‌های سنگین اجرایی کشور را با کندی یا وقفه مواجه کند بنابراین در نهایت تصمیم به انصراف گرفتم».

وی «ضرورت خدمت‌رسانی به مردم تا آخرین روز کاری دولت» را دلیل انصراف خود از کاندیداتوری اعلام کرده‌است.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری، نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «در احترام به نظر و تشخیص» محمود احمدی‌نژاد از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «استعفا» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در ادامه بیانیه خود نوشته که «از عموم مردم، علاقمندان و هواداران عزیز دعوت می‌کنم تا در ۲۴ خردادماه با انتخاب مهندس اسفندیار رحیم مشایی، فرصت لازم را برای برداشتن گام‌هایی بلندتر در مسیر عزت، پیشرفت، سرافرازی، شکوفایی و آبادانی کشور فراهم آورند».

اسفندیار رحیم‌مشایی که مخالفان زیادی در بدنه حکومتی جمهوری اسلامی دارد کاندیدای مورد نظر دولت برای ریاست‌جمهوری ایران است و محمود احمدی‌نژاد روز شنبه وی را برای ثبت‌نام در وزارت کشور همراهی کرد.

این اقدام اعتراضات زیادی را برانگیخت اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، دفتر ریاست جمهوری ایران گفته است که همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی در هنگام ثبت‌نام «رفتاری غیرقانونی نیست و در چارچوب آزادی عقیده و رفتار سیاسی و شخصی است».

این دفتر، «جرم خواندن» همراهی رییس جمهوری ایران با یک نامزد انتخاباتی را رد کرده و گفته است: «آنچه که در قانون انتخابات جرم شناخته شده است حمایت مقامات اجرایی و نظارتی دخیل در امر انتخابات و در زمان رسمی تبلیغات است. ریاست جمهوری جزو مقامات اجرایی که مستقیما در انتخابات مداخله دارند محسوب نمی‌شوند».

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، نیز روز دوشنبه با بیان این‌که حضور رییس‌جمهوری در ستاد انتخابات اشکال قانونی نداشت، گفت: «طبق قانون انتخابات، تبلیغات از زمانی آغاز می‌شود که اسامی داوطلبان از سوی شورای نگهبان به صورت رسمی اعلام شده باشد و اکنون این اتفاق نیفتاده است و هنوز اسامی داوطلبان از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است.»

مخالفان محمود احمدی‌نژاد، چهره نزدیک به او یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی را فردی از «حلقه انحرافی» می‌نامند و به نظر آنها وی از اصول انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌است.

«معلوم نیست ولیّ فرقه انحرافی کیست»

روز دوشنبه اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، با انتقاد از نزدیکان رییس جمهوری آنها را «فرقه انحرافی» نامید و گفت که «اعضای فرقه انحرافی جدید مدعی هستند که حکم‌شان را از امام زمان می‌گیرند. آنها هشت سال در کشور حرف زدند اما معلوم نیست ولیّ آنها چه کسی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود که «ولایت فقیه امتداد ولایت قرآن است و برخی انحراف‌ها از این جا شروع می‌شود که کسی که با امام زمان ارتباط مستقیم دارد چه نیازی به نایب دارد.»

لنکرانی، کاندیدای جبهه پایداری

در همین حال، دبیرکل جبهه پایداری شامگاه یکشنبه در خصوص معرفی کاندیدای جبهه پایداری اظهار داشت که «پس از بررسی‌های بسیار، جبهه پایداری به این نتیجه رسید که دکتر لنکرانی اصلح است».

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی آقاتهرانی افزود: «در این مسیر باید مقاوم و محکم بود و آقای لنکرانی نیز باید تا پایان باشند و ما هم از ایشان حمایت می‌کنیم».

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت در دولت احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه برای نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

معرفی وی به عنوان کاندیدای جبهه پایداری در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در یادداشتی خبر داده است که «با ثبت‌نام سعید جلیلی تعدادی از نامزدها از جمله محمد باقر لنکرانی و علیرضا زاکانی به نفع وی کنار خواهند کشید».

انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۴ خردادماه برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG