لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: دولت سوریه و مخالفان حق ندارند یکدیگر را بکشند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی مرتبط با اوضاع سوریه از دخالت خارجی در سوریه انتقاد کرد، اما گفت: «ما قتل و کشتار را محکوم می‌کنیم... عدالت حکم می‌کند که هیچ‌کس نباید دیگری را بکشد. هیچ‌کس حق ندارد دیگری را بکشد چه دولت باشد چه مخالفان.»

این سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در حالی بیان می‌شود که کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ایران، فهرستی ۶۹ نفره از تعداد کسانی که در این حوادث جان باخته‌اند به حکومت ارائه کرده‌اند اما این امر از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد مسکوت مانده‌است.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه روز شنبه که با برنامه «جی‌پی‌اس» فرید زکریا انجام داد در مورد سوریه افزود: «به همه دولت‌ها و ملت‌ها توصیه می‌کنیم که با احترام و تفاهم مسائل خود را حل و فصل کنند و در مقابل هم بعضی کشورهای منطقه نباید به این کشور اسلحه بفرستند و دولت‌های اروپایی نیز باید از اعمال فشار و تحریک خودداری کنند.»

این اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که دولت‌های غربی ایران را به ارسال سلاح به سوریه متهم کرده‌اند. در همین رابطه وزیر خارجه ترکیه مردادماه گذشته گفت که مقام‌های کشورش یک محموله سلاح که از ایران به سوریه می‌رفته را در بین راه متوقف کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در خلال سخنانش در مورد سوریه به انتقاد از ایالات متحده نیز پرداخت و گفت: «دولت آمریکا به جای دستگیری و فشار بر مخالفان خود باید به مطالبات آنان توجه کند؛ چرا که مردم آمریکا هم حق دارند آزادانه مطالبات و نیازهای خود را مطرح کنند و دولت‌ها باید در قبال خواسته‌های مردم خود پاسخگو باشند و در خصوص امنیت و حقوق مردم احساس مسئولیت کنند.»

وی افزود: «ایران تنها کشور منطقه بود که آزاد و مستقل شد و دموکراسی را برقرار کرد.»

«خروج آمریکا از عراق باید ۸-۷ سال قبل صورت می‌گرفت»

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه درباره اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که از خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داده‌است در پاسخ به این پرسش که آیا به دنبال این اقدام، ایران به دنبال آموزش ارتش عراق خواهد بود؟ گفت: «این اقدام بسیار خوبی است و باید زودتر از این انجام می‌شد چنانچه ۸-۷ سال قبل صورت می‌گرفت دیگر این تعداد از مردم عراق و حتی نیروهای آمریکایی کشته نمی‌شدند.»

وی افزود: «البته دولت و ملت عراق هم هیچ گاه حضور نیروهای آمریکایی را در این کشور نپذیرفتند و دولت آمریکا مجبور به خروج نیروهایش از این کشور شده‌است.»

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: «دولت عراق دولتی مستقل است و مقامات این کشور تصمیم خواهند گرفت که نیروهای نظامی خود را چگونه آموزش دهند.»

باراک اوباما روز جمعه گفته‌است که نیروهای نظامی آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ به طور کامل از عراق خارج خواهند شد و تقریبا پس از ۹ سال، جنگ آمریکا در عراق به پایان می‌رسد.

«به لیبی توصیه کرده‌بودیم تفاهم کنند»

در این مصاحبه در مورد واکنش محمود احمدی‌نژاد به این خبر که معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، روز پنج‌شنبه، پس از دستگیری به دست نیروهای انتقالی، به ضرب گلوله کشته شد نیز از او سؤال شد.

محمود احمدی‌نژاد در این مورد اظهار داشت: «البته اینکه مردم یا هر فردی کشته می‌شود خوشحال‌کننده نیست و ای کاش همه به عدالت و احترام به حقوق ملت‌ها تن می‌دادند.»

وی با بیان اینکه اوایل شروع مخالفت‌های مردمی با دولت در لیبی «به آنها توصیه کردیم که به جای درگیری، راه گفت‌وگو و تفاهم را در پیش بگیرند اما توجهی به این توصیه نشد»، افزود: البته دخالت ناتو هم در تشدید درگیری‌ها بسیار موثر بود در حالی که به جای دخالت نظامی می‌توانست، کمک کند تا مسائل با تفاهم و گفت‌وگو، سریع‌تر حل و فصل شود، اما ولع ناتو و برخی دولت‌های غربی برای تسلط بر منابع و نفت لیبی باعث شد تا شرایط در این کشور دشوارتر شود.»
XS
SM
MD
LG