لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

احمدی‌نژاد بخشی از دو فاز نیمه‌تمام پارس جنوبی را راه‌اندازی کرد


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران که در روزهای آخر کار خود در این سمت به‌سر می‌برد، روز چهارشنبه پالایشگاه‌های فازهای نیمه تمام ۱۵ و ۱۶ پروژه گازی پارس جنوبی را راه‌اندازی کرد.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه نهم مرداد با اعلام این خبر نوشت که هم‌اکنون پیشرفت فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بعد از گذشت ۷۲ ماه از اجرای پروژه به ۹۱ درصد رسیده‌است.

محمدرضا زهیری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، به ایسنا گفت از آنجا که حفاری چاه‌ها و نصب سکوهای این دو فاز تکمیل نشده «باید سال آینده منتظر برداشت گاز از این فازهای شش ساله بود.»

به گزارش وب‌سایت روابط عمومی وزارت نفت، رستم قاسمی، وزیر نفت، نیز که در مراسم یادشده حضور یافته‌بود گفت که «پرونده توسعه پارس جنوبی با بهره‌برداری از تمامی فازهای باقیمانده در سال ۹۴ بسته و ایران در زمینه برداشت از این مخزن با کشور قطر مساوی خواهد شد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که یک روز پیش از آن، مهدی اعتصامی، مدیرعامل شرکت صدرا، یکی از بزرگترین پیمانکاران شاغل در پارس جنوبی، توسعه ۳۵ ماهه فازهای این میدان مشترک گازی را «سیاسی و غیر واقعی» عنوان کرد.

مدیرعامل صدرا با اعلام اینکه «زمان تولید گاز از فازهای ۳۵ ماهه مشخص نیست»، افزود: «باید به زمان تعیین شده ایراد گرفت چرا که توسعه فازهایی مانند ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ که از سال ۸۵ آغاز شده و شرایط تحریم را نداشت هنوز تکمیل نشده است وای به حال فازهای ۳۵ ماهه که در اوج تحریم در سال ۸۹ قرارداد آنها امضا شد.»

مهدی اعتصامی در ادامه خبر داد که «با توجه به شرایط پیش آمده در شرایط تحریم و کمبود منابع مالی، کارفرمای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی بیشتر منابع را حتی به قیمت اختصاص منابع مالی سایر فازها به سمت فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ سوق داده است.»

در همین حال موسی سوری، مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس، روز شنبه ۲۹ تیر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت: «تا زمانی که برای توسعه پارس جنوبی، پول و ارز برای خرید کالا و تجهیزات را به بخش پیمانکاری دولتی، نیمه‌دولتی و شبه دولتی می‌دهیم که به دلیل دولتی‌بودن در لیست تحریم‌ها قرار دارند پیشاپیش وارد یک بازی بازنده- بازنده شده‌ایم.»

وی افزود: «معلوم است که طرح‌های توسعه پارس جنوبی با این روش‌ها و انحصارها، نمی‌تواند کالا و تجهیزات تأمین کند و در نتیجه راه نمی‌افتد.»

محمود احمدی‌نژاد روز ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ در یک مراسم رسمی فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی را به صورت زودهنگام افتتاح کرد، اما از آن تاریخ تاکنون تولید گاز از این دو فاز به ظرفیت نهایی نرسیده است.

در همین زمینه اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت ایران و مشاور کنونی حسن روحانی، سوم تیرماه سال جاری، در مصاحبه با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از افزایش چشمگیر هزینه‌های پارس جنوبی گفت که با وجود سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در سه سال اخیر، حتی یک فاز جدید پارس جنوبی افتتاح نشده است.

یک هفته پس از آن، غلامحسین خواجه‌علی، مدیرعامل سابق شرکت سپانیر، بزرگ‌ترین پیمانکار شاغل در پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی، نیز تصریح کرد که «برای نجات پارس جنوبی باید تحریم‌ها برداشته شود و در این شرایط هیچ فازی به تولید گاز نمی‌رسد».

پس از خروج شرکت‌های غربی از ایران به خاطر تحریم‌ها، کار توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی عمدتاً به شرکت‌های داخلی واگذار شد، اما از آن زمان این شرکت‌ها موفق به تکمیل هیچ فازی نشده‌اند.

قطر، شریک میدان مشترک پارس جنوبی، هم اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از لایه نفتی این میدان گازی برداشت می‌کند که ۱۳ برابر برداشت نفت ایران از این میدان است. این کشور همچنین حدود ۲٫۵ برابر ایران از این میدان برداشت گاز دارد.
XS
SM
MD
LG