لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

احمدی‌نژاد به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران وارد مصر شد


محمود احمدی‌نژاد و محمد مرسی، رؤسای جمهور ایران و مصر در قاهره. ۱۷ بهمن ۱۳۹۱.
محمود احمدی‌نژاد و محمد مرسی، رؤسای جمهور ایران و مصر در قاهره. ۱۷ بهمن ۱۳۹۱.
محمود احمدی‌نژاد به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ که به مصر سفر می‌کند روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن وارد فرودگاه قاهره مصر شد و مورد استقبال محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد قرار است در این سفر سه‌روزه به مصر علاوه بر شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، با مقامات و برخی رؤسای جمهوری شرکت‌کننده در این نشست و همچنین رئیس دانشگاه الازهر مصر دیدار کند.

بنا بر این گزارش، وی در این سفر، اسفندیار رحیم‌مشایی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر برکنارشده کار، حمید بقایی، معاون اجرایی، رستم قاسمی، وزیر نفت، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، و چند مقام دیگر را همراه برده است.

محمود احمدی‌نژاد پیش از سفر به مصر در پاسخ به پرسشی درباره این سفر گفت: «چون اولین سفر یک مقام رسمی ایران در سطح رئیس جمهور بعد از ۳۴-۳۵ سال به مصر انجام می‌شود قطعاً روابط دو کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.»

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، روز ۲۸ شهریور سال‌ جاری در دیدار با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، اظهار داشت که حمایت ایران از سوریه مانع ارتقاء روابط تهران و قاهره شده است.

محمد مرسی که یک ماه پیش از آن به منظور شرکت در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران رفته بود، در سخنرانی خود در این نشست نیز بر حمایت از معترضان سوری تاکید کرده بود.

ایران و مصر از سال ۱۳۵۸ روابط دیپلماتیک با هم نداشته‌اند و دو کشور تنها دارای دفتر حفاظت منافع در پایتخت‌های یکدیگر هستند.

اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در حال حاضر با حضور علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در هتلی در ۲۰ کیلومتری قاهره در حال برگزاری است.

دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی با عنوان «جهان اسلام، چالش‌های جدید و توسعه فرصت‌ها» برگزار می‌شود و شهرک‌سازی اسرائیل، بحران کشورهای سوریه و مالی، و وضعیت در سومالی و افغانستان از موضوعات اصلی در دستور کار این اجلاس هستند.
XS
SM
MD
LG