لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

۲۴ مامور پلیس مصر در صحرای سینا توسط افراد مسلح کشته شدند


رسانه‌های مصر گزارش داده‌اند که ۲۴ مامور پلیس صبح روز دوشنبه در شمال صحرای سینا کشته شدند.

بر اساس گزارش‌ها، افراد مسلح جلوی دو مینی بوس حامل ماموران پلیس را گرفتند و ۲۴ تن از آنان را با شلیک گلوله کشتند. دو مامور پلیس هم زخمی شده‌اند.

از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر،حمله به نیروهای مسلح این کشور در منطقه سینا به امری عادی تبدیل شده است.

با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ها در مصر، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور، روز دوشنبه ۲۸ مرداد قول داد تا «پاسخی قدرتمند» به خشونت‌ها در این کشور بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال السیسی در پیامی خطاب به معترضان اسلام‌گرای گروه اخوان‌المسلمین هشدار داد که «هرگز در برابر تخریب کشور سکوت نخواهیم کرد.»

وی افزود: «برای این کار کاملاً آماده‌ایم و به هر گونه حمله به قرارگاه‌های پلیس یا ساختمان‌های دولتی پاسخی قدرتمند خواهیم داد.»

این هشدار ژنرال السیسی پس از آن مخابره می‌شود که دست‌کم ۳۸ تن از هواداران اخوان‌المسلمین که در مسجدی در قاهره بازداشت شده‌بودند به هنگام انتقال به زندان به‌دست نیروهای پلیس کشته شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره این زندانیان به قصد فرار، یک مامور پلیس را گروگان گرفته بودند اما نیروهای پلیس در پاسخ به این اقدام با گشودن آتش و پرتاب گاز اشک‌آور ۳۸ زندانی را به قتل رسانده‌اند.

افزایش خشونت‌ها و هشدار روز دوشنبه وزیر دفاع مصر در حالی است که مقامات ارشد اتحادیه اروپا قرار است در همین روز در مورد بحران مصر که طی پنج روز اخیر حدود ۸۰۰ کشته بر جای گذاشته است جلسه اضطراری برگزار کنند.

سران اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که در نظر دارند طی روزهای آینده در روابط خود با قاهره «بازنگری» کنند.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز دوشنبه از قول یک «منبع بلندپایه دیپلماتیک در بروکسل» نوشت که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌هایی در زمینه تحویل تسلیحات، تجهیزات پلیس و فناوری‌های دارای کاربرد دو گانه علیه مصر وضع کند.

به گفته این منبع، اتحادیه اروپا قصد دارد با این کار «پیامی کاملاً روشن به دولت موقت مصر بفرستد که خشونت‌ها باید بی‌درنگ متوقف شود.»

وضعیت در مصر از روز دوازدهم تیر، سوم ژوئیه، که محمد مرسی، رییس‌جمهوری منتخب و اسلام‌گرای مصر، توسط ارتش این کشور برکنار شد متشنج بوده‌است.
XS
SM
MD
LG