لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

شورش زندانیان وابسته به القاعده در زندان بغداد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
حُذَیفه البطاوی، رهبر شاخه بغداد گروه «دولت اسلامی عراق»، وابسته به القاعده، بامداد یکشنبه در زندان وزارت کشور عراق، شورشی را رهبری کرد که باعث کشته شدن خود او و دست کم ۱۷ تن دیگر شد.

در میان کشته‌شدگان، شش تن از درجه‌داران پلیس عراق از جمله یک سرتیپ پلیس این کشور به چشم می‌خورند.

بنا بر گزارش‌ها، حذیفه البطاوی، متهم اصلی ماجرای گروگان‌گیری خونین سال گذشته کلیسای سیدةالنجاة بغداد، بامداد یک‌شنبه هنگامی که در مورد برنامه‌های تروریستی القاعده در واکنش به کشته شدن اسامه بن‌لادن مورد بازجویی قرار داشت، موفق شد اسلحه بازجو را از دست او گرفته و وی را به قتل برساند.

البطاوی سپس با وارد شدن به دفتر رئیس زندان، سرتیپ مؤید الصالح، رئیس بخش ضد تروریسم مرکز بغداد را به قتل رساند و با آزادسازی شماری از زندانیان از سلول‌هایشان، رهبری این زندانیان را برای فرار برعهده گرفت.

پنج تن از زندانیان کوشیدند با یک خودروی پلیس از زندان فرار کنند که پس از تیراندازی نیروهای انتظامی همگی به قتل رسیدند و پنج زندانی دیگر نیز در داخل ساختمان زندان سنگر گرفتند که پس از ساعت‌ها تبادل آتش این گروه نیز کشته شدند.

حذیفه البطاوی و گروهی از زندانیان شورشی، چند ماه پیش در ارتباط با ماجرای گروگان‌گیری نهم آبان ۸۹ در کلیسایی در بغداد که به کشته شدن ۴۴ نمازگزار، دو کشیش و چندین نیروی پلیس انجامید، بازداشت شده‌بودند.

حمله به آن کلیسا از عواملی است که باعث شده‌است تا شمار فراوانی از مسیحیان عراق این کشور را ترک کنند به‌طوری‌که هم‌اینک حدود ۱۵۰ هزار مسیحی در بغداد زندگی می‌کنند که یک سوم جمعیت پیشین مسیحیان بغداد است.

در پی کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، به‌دست تکاوران آمریکایی که هفته گذشته رخ داد، هشیار زیباری، وزیر خارجه عراق هشدار داده‌است که احتمال می‌رود القاعده حملات تلافی‌جویانه‌ای را در عراق سازمان دهد.

پس از انفجار بمب در یک خودرو در قرارگاه پلیس در شهر حله عراق که روز پنج‌شنبه رخ داد و باعث کشته شدن ۲۴ مأمور پلیس و زخمی شدن ۷۲ نفر دیگر شد، مأموران امنیتی این کشور هم‌چنان در حال آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG