لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

«صداقت ایران در مذاکرات مشکل تحریم را رفع خواهد کرد»


آلن ایر (Alan Eyre) سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا می‌گوید انتخاب با ایران است.
آلن ایر (Alan Eyre) سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا می‌گوید انتخاب با ایران است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۱۲ مهر گفت در صورتی‌که ایران درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای خود با جامعه جهانی به‌صورت جدی همکاری کند، تحریم‌ها می‌تواند فوراً برداشته شود.

خانم کلینتون در عین حال وضعیت کنونی اقتصاد ایران را ناشی از عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کرده‌است که هدف آمریکا از پیشبرد رویکرد دومسیره، ترغیب ایران به مذاکره جدی و با حسن نیت با جامعه جهانی بوده و هست.

در مقابل ایران بارها تاکید کرده که آماده پذیرش شرایط گروه ۱+۵ یعنی تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، تعطیلی مجتمع هسته‌ای فردو و دیگر مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش نیست.

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با رادیو فردا می‌گوید انتخاب با ایران است و جمهوری اسلامی می‌تواند با مذاکرات جدی و صادقانه در راه لغو تحریم‌ها قدم بردارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم


آلن ایر: اگر ایران اراده کند با جامعه بین‌المللی و با گروه ۱+۵ درباره برنامهٔ هسته‌ای‌اش همکاری کند، در مقابل ما و جامعه جهانی هم آماده کاهش و نهایتاً حذف این تحریم‌ها هستیم.

ولی ایران بارها گفته‌است که آماده نیست تا غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را فورا کنار بگذارد. و حتی آنقدر آمادگی ندارد که راجع به بستن مجتمع فردو با مقامات آمریکایی و اروپایی در این مورد مشورت کند.

ما نمی‌توانیم به جزئیات این مذاکرات بپردازیم ولی به قول معروف «هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت»

اگر ایران خواستار کاهش و رفع فوری این تحریم‌ها بشود راه رسیدن به آن معلوم است. یعنی راه رسیدن به آن همکاری با گروه ۱+۵ و آژانس بین‌المللی هسته‌ای است.

اگر ایران به این عدم همکاری خود ادامه بدهد، این سیاست دو مسیره کماکان ادامه خواهد یافت.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده‌است که دولت آمریکا طرح پیشنهادی و ۹ ماده‌ای ایران را رد کرده‌است. چرا این طرح رد شده و محتویات این طرح چه بوده‌است؟

من این مسئله را نخوانده‌ام و همان طور که عرض کردم نمی‌توانم به جزئیات این مسئله بپردازم.
ولی به طور کلی من می‌توانم بگویم که خواست ما این است که حکومت ایران با جدیت، صادقانه و با حسن نیت وارد مذاکره شود. تا ما بتوانیم از طریق دیپلماسی این معضل را حل کنیم.

تا به‌حال ما بسته پیشنهادی خوبی روی میز گذاشتیم و انتظار داریم که ایران به طور صادقانه به این پیشنهاد جواب بدهد. اما بسته پیشنهادی ایران چیز جدیدی نبود یعنی ما مذاکره را فقط برای گفت‌وگو نمی‌خواهیم، بلکه مایلیم در این مذاکرات به سوی دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز پیشرفت کنیم.

یعنی شما می‌خواهید که ایران قدم اول را تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بردارد؟

وارد جزئیات و رویکرد گام به گام نمی‌توانم بشوم. من نمی‌توانم اظهار نظر جزیی کنم. ولی می‌توانم بگویم که اگر ایران به طور صادقانه با کشورهای ۱+۵ و آژانس همکاری کند، همان طور که خانم کلینتون هم فرمودند، به طور فوری و به سرعت این تحریم‌ها برچیده خواهد شد.

یعنی تحریم‌ها کاهش می‌یابد و نهایتا انشاالله کاملا رفع خواهد شد. یعنی ایران باید انتخاب کند بین همکاری با جامعه بین‌المللی و عدم همکاری با جامعه جهانی.

موضع دولت آمریکا در مورد حوادث چند هفته اخیر، بالا رفتن ارزش دلار و دیگر ارزهای خارجی و سقوط ارزش ریال چیست؟ اینها با تحریم‌هایی که از طرف اروپا، آمریکا و سازمان ملل علیه ایران اعمال شده‌است چه ربطی دارد؟

همان گونه که خانم کلینتون اظهار کردند، ما سوء مدیریت اقتصادی و تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دولت ایران را عامل و مقصر این وضع می‌دانیم.

معلوم است که تحریم‌ها مزید بر علت شده‌است ولی عامل اصلی این نابسامانی‌ها ازجمله تورم لجام‌گسیخته، بیکاری گسترده و تعطیلی بازار تهران و اصفهان و تعطیلی کارخانجات مختلف، نتیجه تصمیمات دولت ایران است.

آیا دولت آمریکا در نظر دارد که با همکاری اتحادیه اروپا، مذاکرات هسته‌ای را در چند هفته آینده ادامه بدهد؟

همان گونه که هفته پیش در شهر نیویورک خانم اشتون اظهار داشتند، ایشان به زودی با جناب آقای دکتر جلیلی تماس خواهند گرفت تا ببینند که آیا ایران آماده اتخاذ یک رویکرد صادقانه نسبت به مذاکرات هست یا خیر؟ اگر خدای نکرده معلوم شود که ایران آماده نیست، باز هم این سیاست فعلی ادامه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG