لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۹

دولگوپولوف اوکراینی در جمع غول‌های تنیس جهان


الکساندر دولگوپولوف، تنیس‌باز اوکراینی
الکساندر دولگوپولوف، تنیس‌باز اوکراینی
در ادامه صد و ششمین دوره رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا که اولین گرَند اسلَم سال به‌شمار می‌آید، هشت تنیس‌بازِ راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی مشخص شدند.

در چهار مسابقه‌ای که برای راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی به انجام خواهد رسید، رافائل نادال مرد شماره یک تنیس جهان که پارسال در دور پنجم به خاطر مصدومیت نتوانست به بازی‌ها ادامه دهد، مقابل هموطنش دیوید فرر قرار خواهد گرفت.

اما بدون شک پدیده مسابقات امسال، الکساندر دولگوپولوف از اوکراین است. تنیس‌باز ۲۲ ساله‌ای که پیش از آغاز رقابت‌ها در رده ۴۶ دنیا قرار داشت، حالا با راهیابی به جمع هشت نفر برتر، بسیاری از معادلات رقابت‌ها را پاک کرده‌است.

او پس از بنیامین بکر آلمانی و ویلفرید سونگا از فرانسه، رابین سودرلینگ نفر چهارم رده‌بندی جهانی را هم مقهور کرد. به این ترتیب سودرلینگ که پارسال به مارسل گرانولرس اسپانیایی باخته بود، امسال نیز مقابل یک تنیس‌باز تقریباً گمنام، شکست را پذیرفت تا به خانه برگردد.

دولگوپولوف برای حضور در جمع چهار نفر برتر، مانع محکمی به نام اندی ماری را پیش رو دارد. ماری بریتانیایی که پارسال به فینال رسیده بود و اینک در رده پنجم رده‌بندی قرار دارد، تاکنون هیچ گرند اسلمی را فتح نکرده.

اما در نیمه پایینی جدول، راجر فدرر افسانه‌ای که مدافع عنوان قهرمانی است، در برابر هموطنش استانیسلاس واورینکا قرار می‌گیرد.
نوواک جوکوویچ از صربستان هم رویاروی توماس بردیچ از جمهوری چک خواهد ایستاد.

تنیس زنان، ناکامی ارغوان

در رقابت‌های زنان، ارغوان رضایی در همان دور نخست مغلوب رقیبی گمنام از جمهوری چک شد. باربورا زالاووا استریکووا، تنیس‌بازی بود که بر رضایی، نفر هفدهم جهان، پیروز شد.

هم چنین در جمع هشت تنیس‌باز برتر زن این دوره از مسابقات، کارولینه ووزنیاکی از دانمارک مقابل فرانچسکو اسکیاوونه از ایتالیا قرار می‌گیرد.

آندریا پتکوویچ آلمانی که پس از حذف ماریا شاراپووا در زمین رقصید و تماشاگران را به وجد آورد، مقابل لی نا از چین می‌ایستد. اگنسیزکا رادونسکا از لهستان با کیم کلایسترز بلژیکی بازی می‌کند و بالاخره، پترا که ویتووا از جمهوری چک با ورا زوناروئه‌وا از روسیه روبه‌رو خواهد شد.

تاریخچه تنیس آزاد استرالیا

این مسابقات برای نخستین بار در سال ۱۹۰۵ برگزار شد و تا سال ۱۹۸۷ همانند ویمبلدون روی چمن انجام به انجام می‌رسید اما از آن سال به بعد، در این بازی‌ها زمین‌های سخت جایگزین چمن شد.

در این پیکارها، روی امرسون ۶ بار در بخش مردان و مارگارت کورت ۷ بار در عرصه زنان، قهرمان جام آزاد استرالیا شده‌اند.
بیشترین قهرمانی مجموع مسابقات نیز با ۲۲ عنوان متعلق به مارگارت کورت است. بیشترین قهرمانی دوبل نیز به صورت متوالی، هشت بار نصیب آدرین کوئیست و جان برامویچ شده‌است.

پارسال در رقابت‌های دوبل، خواهران ویلیامز و برادران برایان از آمریکا قهرمان شدند که یازدهمین قهرمانی ونوس و سرنا، و هشتمین قهرمانی باب و مایک در دو نفره گرند اسلم‌ها محسوب می‌شد.

یک روز بعد از قهرمانی در تنیس دونفره، سرنا ویلیامز جام انفرادی را هم برد. او برای پنجمین بار در تنیس آزاد استرالیا قهرمان شد و در مرحله نهایی، ژوستین هنن بلژیکی که با کارت سفید در بازی‌ها شرکت کرده بود را شکست داد.

در بخش مختلط، کارا بلک که فینال دوبل زنان را باخته بود، به اتفاق لیاندر پائس از هندوستان، جام قهرمانی را نصیب خود کردند.
و بالاخره در مهم‌ترین مسابقه یعنی انفرادی مردان، راجر فدرر با نمایشی طوفانی، چهره‌هایی چون هیوئیت، داویدنکو، سونگا و اندی ماری را شکست داد و جام را بالای سر برد.
XS
SM
MD
LG