لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

عفو بین‌الملل: ایران اعدام دوباره یک محکوم را متوقف کند


سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعدام دوباره یک مرد محکوم به مرگ در ایران را «وحشتناک» خوانده و خواستار توقف این اقدام شد.

به گزارش وب‌سایت عفو بین‌الملل، فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، در این باره گفت که این اقدام «نشان‌دهنده فقدان انسانیت است؛ فقدان انسانیتی که متأسفانه زیربنای بیشتر دستگاه قضایی ایران را تشکیل می‌دهد.»

اشاره او به خبر زنده ماندن مردی به نام «علیرضا م.» است که در بجنورد پس از آن‌که ۱۲ دقیقه بر چوبه دار بوده و پزشک زندان او را مرده اعلام کرده بود در سردخانه زنده ماند و سپس به بیمارستان منتقل شد.

مدیر خاورمیانه عفو بین‌الملل در بیانیه روز چهارشنبه خود افزود: «چشم‌انداز هولناک اعدام دوباره این مرد، بعد از این‌که یک‌بار این رنج و عذاب را تجربه کرده، بیش از پیش نشانگر قساوت و غیرانسانی بودن حکم اعدام است.»

وی افزود: «مقامات ایرانی باید بی درنگ اعدام علیرضا م. را متوقف کرده و تمامی اعدام‌های دیگر را نیز به تعویق بیندازند.»

فیلیپ لوتر در ادامه گفت: «طبیعی است که مقام‌های ایران با مشکلات جدی اجتماعی، امنیتی، و اقتصادی مربوط به قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند اما تکیه بر مجازات اعدام برای این مبارزه راهی نادرست است و با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.»

وی افزود: «مردم می‌خواهند که در برابر جرائم از آنها حفاظت شود اما مجازات مرگ جامعه را امن‌تر نمی‌کند.»

به گزارش رسانه‌های ایران، «علیرضا م.» ۳۷ ساله به تازگی به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی بجنورد اعدام شد اما یک روز پس از اجرای حکم و تحویل جسد به پزشکی قانونی، یکی از کارگران سردخانه پزشکی قانونی در وی علائم حیاتی کشف کرد.

به نوشته روزنامه جام جم این کارگر سردخانه «در یک لحظه با دیدن بخاری که مقابل بینی یکی از اجساد در زیر نایلون به وجود آمده بود، دچار وحشت شده و متوجه می‌شود، او همان مرد اعدامی است که هنوز نفس می‌کشد».

بنا بر این گزارش این مرد اعدامی بلافاصله به بیمارستان امام علی بجنورد منتقل شد و پزشکان اقدامات لازم برای نجات او را انجام دادند و شرایط جسمی وی رو به بهبودی است.

اعضای خانواده مرد اعدامی نیز به این روزنامه گفته‌اند که «اکنون از این اتفاق بیش از همه دو دختر این فرد خوشحال هستند.»

محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری، اما گفته است که چون «حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد».

به نوشته عفو بین‌الملل مقامات ایرانی تاکنون طی سال جاری میلادی دست‌کم ۵۰۸ نفر را اعدام کرده‌اند که از جمله آن ۲۲۱ اعدام رسماً تأیید نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل خردادماه سال جاری گزارشی از اعدام‌ها در جهان منتشر کرد که در این گزارش ایران به عنوان دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی شد.
XS
SM
MD
LG