لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد حمله به اردوگاه اشرف شد


شماری از ساکنان اردوگاه اشرف در حال حمل یک زخمی، پس از حمله نیروهای عراقی. ۸ آوریل ۲۰۱۱.
شماری از ساکنان اردوگاه اشرف در حال حمل یک زخمی، پس از حمله نیروهای عراقی. ۸ آوریل ۲۰۱۱.
سازمان عفو بین‌الملل خواستار آن شد که مقام‌های عراقی در مورد گزارش حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف، محل استقرار اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق، «بلافاصله» تحقیقات مستقلی انجام دهند.

در بیانیه عفو بین‌الملل در این‌ خصوص که روز جمعه منتشر شد ذکر شده است که حمله نیروهای عراقی به این اردوگاه در حالی صورت گرفته که تحریکی که بتواند توجیهی برای این حمله باشد در کار نبوده است.

به گزارش عفو بین‌الملل و خبرگزاری‌های بین‌المللی، نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با نفربرهای خود وارد اردوگاه اشرف شده و به سوی کسانی که در برابر آنها مقاومت می‌کردند شلیک کرده‌اند که بر اثر آن تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته و زخمی شده‌اند.

شورای ملی مقاومت ایران در اطلاعیه‌ای شمار تلفات این حمله را ۳۳ تن اعلام کرده است که از این تعداد هشت تن زن بوده‌اند. شمار زخمی‌ها بیش از ۳۰۰ تن اعلام شده‌ است.

این در حالی است که خبرگزاری‌های خارجی به نقل از مقامات بیمارستان شهر بعقوبه تلفات این حمله را «دست‌کم ده نفر» اعلام کرده‌اند.

مجاهدین خلق به سازمان عفو بین‌الملل گفته‌اند که به خاطر محدودیت‌هایی که حکومت عراق ایجاد کرده، درمانگاه اردوگاه اشرف از دارو و وسایل لازم برای مداوای زخمی‌شدگان حمله روز جمعه برخوردار نیست.

مَلکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، با ابراز نگرانی از این حادثه در این بیانیه می‌گوید: «مقام‌های عراقی، چه بخواهند و چه نخواهند، مسئولیت آسایش و امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده دارند و این امر در موارد لازم شامل فراهم آوردن شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی نیز می‌شود.»

به گفته عفو بین‌الملل، یک کمیته امنیتی عراقی مسئله ورود و خروج دارو و تجهیزات پزشکی به این اردوگاه و اجازه خروج مجروحان از آن را در کنترل خود دارد.

بیانیه عفو بین‌الملل در ادامه می‌نویسد: «این جدیدترین مورد از یک رشته اقدام‌های خشونت‌بار از سوی دولت عراق علیه ساکنان اردوگاه اشرف است، اردوگاهی که مقام‌های عراقی با ادامه حضور آن در خاک عراق مخالفت دارند.»

اردوگاه اشرف که در استان دیاله و در ۶۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده بیش از سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق را در خود جای داده‌ است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به حمله نیروهای عراقی به ساکنان اردوگاه اشرف «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد.

در همین حال پس از رویداد روز جمعه، حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت تعهد داد که دولت عراق اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران مسترد نخواهد کرد.

قرارگاه اشرف در دهه ۸۰ میلادی و در زمان ریاست‌جمهوری صدام حسین در عراق برپا شد، ولی ساکنان این اردوگاه پس از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به عراق خلع سلاح شدند.

پس از آن مسئولیت کنترل این اردوگاه از سوی ارتش آمریکا به دولت عراق واگذار شد.

رهبران شیعه دولت عراق که روابط دوستانه‌ای با دولت ایران دارند همواره خواستار برچیده شدن اردوگاه اشرف و تحویل ساکنان آن به ایران بوده‌اند، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر ضمن مخالفت با استرداد اعضای مجاهدین به ایران اخراج آنها از کشور را نقض قوانین بین‌الملل می‌دانند.

در مردادماه سال ۸۸ نیز در جریان یک درگیری دوروزه بین اعضای اردوگاه اشرف و نیروهای امنیتی عراق حداقل ۱۱ نفر کشته و زخمی و ۳۶ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق دستگیر شدند.
XS
SM
MD
LG