لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

اشتون اظهارات رهبر و رییس جمهوری ایران علیه اسرائیل را محکوم کرد


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا.
پس از اعتراض آمریکا، سازمان ملل و فرانسه نسبت به حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز روز شنبه ۲۸ مرداد این اظهارات را «زننده و نفرت‌بار» نامیده و آن را شدیداً محکوم کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، روز جمعه در سخنرانی خود به مناسبت «روز قدس» کشور اسرائیل را به «غده» سرطانی تشبیه کرد و «مقابله با موجودیت» این حکومت را «باز کردن راه برای نجات همه بشریت» دانست.

این هفته هم‌چنین سخنان سال ۸۸ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با موضوع «نابودی اسرائیل» و تشکیل یک خاورمیانه جدید «اسلامی» در وب‌سایت رهبر ایران بار دیگر انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی خانم اشتون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کاترین اشتون «اظهارات زننده و نفرت‌بار رهبر و رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تهدید موجودیت اسرائیل را قویاً محکوم کرده و تأکید می‌کند که حق موجودیت اسرائیل نباید زیر سؤال برود.»

این بیانیه می افزاید که کاترین اشتون «از ایران می‌خواهد تا نقشی سازنده در منطقه ایفا کند و از رهبران ایران انتظار دارد تا به کاهش تنش‌ها کمک کنند و نه اینکه دست به افزایش تنش بزنند.»

کاترین اشتون ریاست گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای متشکل از شش قدرت غربی را با ایران برعهده دارد و شدت لحن این بیانیه تازه او علیه ایران تاکنون کم‌سابقه بوده‌است.

روز جمعه بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز «اظهارات ضداسرائیلی» رهبران جمهوری اسلامی ایران در «روز قدس» را محکوم کرده و این سخنان را «نگران‌کننده، توهین‌آمیز و تحریک‌کننده» نامید.

وی افزود که «تمامی رهبران در منطقه باید در این برهه از زمان از سخنان خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کنند و نه برای افزودن بر تنش‌ها.»

پیش از وی تامی ویـِتور، سخنگوی شورای ملی امنیت آمریکا، نیز با محکوم کردن شدید این اظهارات گفته‌بود: «اگر ایران آن‌ طور که احمدی‌نژاد می‌گوید نگران حقوق بشر است پس باید حمایت خود از حملات بی‌رحمانه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، علیه مردم آن کشور را متوقف کند».

ونسان فلوریانی، معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز سخنان محمود احمدی‌نژاد در روز قدس را «غیرقابل قبول» نامیده و در ادامه گفت که «به ایران یادآوری می‌کنیم که هیچ‌گاه نخواهیم گذاشت حق اسرائیل برای داشتن یک زندگی صلح‌آمیز زیر سؤال برود.»

بر پایه منشور سازمان ملل متحد، «تمامی کشورهای عضو باید از تهدید دیگر کشورها یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر خودداری کنند».

حملات لفظی مقام های جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل در حالی ادامه دارد در روزهای اخیر بر شمار گزارش‌های مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران افزوده شده است.
XS
SM
MD
LG