لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

دست‌کم ۱۲۵ کشته در سوریه؛ «مخفی کردن مجروحان از ناظران اتحادیه عرب»


تشییع جنازه زنی که در رویدادهای اخیر در استان حمص سوریه کشته شده‌است. ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱.
تشییع جنازه زنی که در رویدادهای اخیر در استان حمص سوریه کشته شده‌است. ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱.
یک روز پس از کشته شدن دست‌کم ۱۲۵ غیر نظامی در سوریه که اکثر آن‌ها از استان اِدلِب بودند به دست نیروهای امنیتی، شورای ملی معترضان این کشور خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد «برای متوقف کردن کشتارهای صورت گرفته توسط نظام سوریه» شد.

در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه گفت که «نیروهای دولتی، در حال انتقال زخمی‌های رخدادهای اخیر به پادگان‌های نظامی است تا ناظران [اتحادیه عرب] از حقیقت آن چه که در سوریه روی می‌دهد، آگاه نشوند.»

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۱۱ غیر نظامی در شهرک کفر عُوَید در استان شمالی ادلب، به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این سازمان حقوقی سوری که مقر آن در لندن است گزارش داد کشتار هنگامی روی داد که شماری از فعالان و شهروندان تحت پیگرد پس از یورش نیروهای امنیتی، به سمت مزارع فرار کردند اما نیروهای امنیتی به سمت آنها تیراندازی کردند که این حادثه به کشته شدن دست‌کم ۱۱۱ نفر انجامید.

بیش از ۱۰۰ کشته در سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:19 0:00

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته‌است تا کنون نام ۵۲ نفر از کشته‌شدگان را به دست آورده‌است. چهارده نفر دیگر از غیر نظامیان سوریه در مناطق مختلف این کشور کشته شدند.

شورای ملی معترضان سوریه خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی کشتارها در ادلب و حمص و دیگر مناطق و محکومیت نظام سوریه شد. این شورا در بیانیه‌ای که چهارشنبه صادر کرد همچنین خواستار آن شد که مناطق شاهد بحران در سوریه مناطقی امن و تحت‌الحمایه جامعه جهانی اعلام شوند تا نظام حاکم ناچار شود نیروهای خود را از آن خارج کند.

مجازات سنگین دولتی برای قاچاق سلاح

از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهور سوریه، بخشنامه‌ای صادر کرد که طی آن مجازات قاچاقچیان اسلحه تشدید می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، برپایه قانون جدید، هرکس که به قصد تجارت یا اقدام به اعمال تروریستی، اسلحه قاچاق کند، به دست‌کم ۱۵ سال زندان با اعمال شاقه محکوم خواهد شد و این حکم می‌تواند تا حبس ابد نیز شدت یابد. همچنین کسانی که اقدام به توزیع مقادیر زیادی اسلحه «با هدف انجام اعمال تروریستی» کنند، به اعدام محکوم خواهند شد.
این بخشنامه پس از آن صادر شده‌است که گزارش‌های رسانه‌ای از افزایش قاچاق اسلحه به سوریه حکایت دارد.

با ادامه سرکوب اعتراض‌های سوریه که ماه دهم خود را پشت سر می‌گذارد، شمار جداشدگان از ارتش این کشور در حال افزایش است. جداشدگان گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل داده‌اند که وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز اعلام کرده‌است. این گروه در هفته‌های اخیر اقدام به درگیری با نیروهای دولتی و انجام عملیات علیه مراکز حکومتی می‌کند.

از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه که علیه حکومت بشار است رئیس جمهور این کشور صورت می‌گیرد، نظام حاکم اعلام کرد که با «گروه‌های مسلح تروریست» روبه‌رو است. این روایت اما از سوی معترضان رد شد و آن را بهانه‌ای برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دانستند. بنا بر آخرین گزارش سازمان ملل متحد، در جریان ناآرامی‌های اخیر سوریه، تاکنون دست‌کم ۵ هزار غیر نظامی سوری به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

آمریکا: طرح اتحادیه عرب بهترین فرصت است

تمام این تحولات در حالی روی می‌دهد که نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد نخستین گروه از ناظران این اتحادیه برپایه پرتکلی که دولت سوریه آن را پذیرفته، پنج‌شنبه به این کشور اعزام خواهند شد. این ناظران قرار است ضمن حقیقت‌یابی از آن چه در سوریه روی می‌دهد، بر حسن اجرای طرح اتحادیه عرب که پیشتر دمشق با آن موافقت کرده بود، نظارت کنند.

برپایه طرح اتحادیه عرب، دولت سوریه متعهد شده‌است که به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه مناطق پایان دهد و همه دستگیرشدگان رویدادهای اخیر را آزاد کند. در مقابل اتحادیه عرب میزبان دیدارهای گفت‌وگو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می‌شود.

دولت سوریه که تاکنون به جای پاسخگویی به این پرتکل، ابهام‌ها و شروطی را مطرح می‌کرد، دوشنبه آن را امضا کرد. ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در نشستی خبری گفت که بسیاری از اصلاحات مورد نظر دولت کشورش، اعمال شده‌است.

در مقابل، دیدبان حقوق بشر سوریه سه‌شنبه گفت که نیروهای دولتی، در حال تخلیه بازداشتگاه و بیمارستان‌ها و انتقال دستگیرشدگان و زخمی‌های رخدادهای اخیر به پادگان‌های نظامی است تا ناظران از حقیقت آن چه که در سوریه روی می‌دهد، آگاه نشوند.

از سویی ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در نشستی خبری گفت که طرح اتحادیه عرب، بهترین فرصت برای پایان یافتن خشونت‌ها در سوریه است. او در عین حال تاکید کرد که سوریه نیازمند گفت‌وگوی ملی فراگیر و دموکرات است که بشار اسد می‌تواند بخشی از آن باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال خاطرنشان کرد که نظام سوریه به بسیاری از وعده‌های خود وفادار نبوده‌است و ابراز امیدواری کرد که این بار «شاهد عمل از سوی نظام اسد باشیم و نه تنها سخن.»
XS
SM
MD
LG