لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

بهمنی: تزریق ارز به بازار با درآمد نفت انجام می‌شود


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران .
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران .
رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید که تزریق ارز به بازار از محل درآمد حاصل از فروش نفت در ۱۰ ماهه سال جاری، صورت می‌گیرد.

محمود بهمنی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره این پرسش که درآمد نفتی به کشور به صورت نقدی وارد نمی‌شود، اظهار کرده است که «منابع ارزی به خصوص درآمدهای دلاری ایران بسیار زیاد است، لذا متقاضیان نباید نسبت به کمبود دلار هیچ گونه نگرانی داشته باشند».

به گفته آقای بهمنی، درحال حاضر نقل و انتقال ارز تسهیل شده و امکان تأمین ارز مورد نیاز به خصوص دلار «از تمام نقاط جهان» وجود دارد.

آقای بهمنی درباره چگونگی «تسهیل نقل و انتقال ارز» به کشور توضیحی نداد.

این گفته‌های محمود بهمنی در حالی است که از تابستان گذشته میلادی بانک مرکزی ایران مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا شده است و امکان استفاده از ارز یورو و دلار برای نقل و انتقالات مالی خارجی با این بانک که مسئول دریافت پول نفت صادراتی ایران است وجود ندارد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا که از تابستان به اجرا گذاشته شد، هر گونه دادوستد شرکت‌ها و بانک‌های خارجی با بانک مرکزی ایران با ریسک قطع دسترسی این شرکت‌ها و بانک‌ها از سیستم مالی آمریکا همراه خواهد بود. البته، آمریکا کشورهایی که خرید نفت از ایران را «بصورت چشمگیر» کاهش داده بودند از این تحریم‌ها معاف کرد، اما نقل و انتقالات مالی با ارزهای محلی انجام می‌شد.

آمریکا هفته گذشته، ۶ فوریه سال جاری نیز علیه ایران تحریم‌هایی وضع کرد که بر اساس آن نقل و انتقالات مالی از محل فروش نفت ایران با هر ارزی تحریم شده است. ایران تنها می‌تواند در مقابل نفت صادراتی از همان کشور کالا وارد کند.

۱۸ دی‌ماه غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران به نقل از رستم قاسمی وزیر نفت ایران از کاهش ۴۰ درصدی فروش نفت و کاهش ۴۵ درصدی وصول درآمدهای گازی ایران خبر داده بود.

محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش درباره نحوه دریافت ارز دلار از خارج توضیح نداد.

بر پایه گزارش‌ها صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی تا نصف کاهش یافته است و ایران مجبور شده است که به فروش پایاپای نفت روی آورد.

۱۸ بهمن ماه، همزمان با دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حمید صافدل، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران گفت که «ما هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در دیگر کشورها داریم اما مشکل اصلی جابجایی و انتقال آن است».

بر پایه گزارش‌ها، کاهش درآمدهای ارزی ایران باعث شده که قیمت دلار در برابر ریال طی یک سال گذشته نزدیک به دو برابر افزایش یابد. بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، قیمت دلار در دی ماه سال گذشته ۲۱۰۰ تومان بود، اما این رقم هم اکنون به ۳۸۵۰ تا ۳۹۰۰ تومان رسیده است.

محمود بهمنی روز سه‌شنبه در ادامه با تأکید بر اینکه معاملات ارزی باید به صورت سیستماتیک انجام بگیرد، بیان داشت: «ما مصمم هستیم که ارز فقط از طریق شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز به مردم ارائه شود، نه اینکه از طریق واسطه‌ها و بازارهای آزاد کاذب انجام شود.»

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص میزان درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، رقمی ارائه نکرد، اما تصریح کرد: «هنوز رقمی برای تزریق به بازار آزاد مشخص نشده اما یکی از تصمیمات اصلی بانک مرکزی تزریق ارز به بازار به منظور رفع نیازهای واقعی متقاضیان است.»
XS
SM
MD
LG