لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

حمله هوایی به حلب دست‌کم ۸۵ کشته برجای گذاشت


بنا بر گزارش‌ها طی شبانه‌روز گذشته دست‌کم ۸۵ نفر از جمله ۱۰ کودک بر اثر حمله هوایی نیروهای بشار اسد به شهر حلب که با پرتاب بشکه‌های انفجاری از هلی‌کوپترهای ارتش همراه بوده کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن با نقل این خبر از «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نوشت که ۶۵ نفر از کشته‌شدگان این حملات هوایی از افراد غیرنظامی بوده‌اند.

بمب‌های انفجاری که به نوشته این گزارش در حمله هوایی به حلب استفاده شده و به صورت بشکه‌های پرشده از تی‌ان‌تی است، از جمله سلاح‌هایی است که استفاده از آن به خاطر آسیب زیاد به غیرنظامیان از سوی گروه‌های حقوق بشر محکوم شده‌است.

بنا بر این گزارش ۱۰ تن از کشته‌شدگان این حملات از اعضای گروه شبه‌نظامی «جبهة النصره»، از گروه‌های مربوط به القاعده، بوده‌اند.

شهر حلب که پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه قطب اقتصادی این کشور به‌شمار می‌آمد هم‌اینک میان نیروهای دولتی و نیروهای مخالف تقسیم شده و بخش‌های بزرگی از آن نیز ویران شده‌است.

هواپیماهای ارتش بشار اسد در ماه دسامبر با بمباران‌های ضربتی و ممتد به شهر حلب حمله کردند که در جریان آن «صدها نفر» که بیشتر آنها از غیرنظامیان بودند جان باختند.

نیروهای دولتی به تازگی حمله‌ای را نیز به محلات شرقی شهر آغاز کرده‌اند و روزنامه «الوطن»، از روزنامه‌های نزدیک به دولت بشار اسد، روز یک‌شنبه نوشت که ارتش سوریه «موفق به پاک‌سازی» بخش اعظم محله کَرَم‌الطُراب در حومه شرقی شهر و محله بنی‌زید در شمال حلب شده‌است.

به نوشته این روزنامه، ارتش برای حمله به سه محله شرقی و سه محله شمالی شهر برنامه‌ریزی کرده تا با حمله‌ای گازانبری بتواند کنترل حلب را در دست بگیرد.

به نوشته «الوطن» ارتش قصد دارد «عملیات‌های نظامی گسترده‌ای» را نیز برای بازپس‌گیری شهر ترکمن‌نشین زاره در استان حمص و در نزدیکی مرز لبنان آغاز کند.

حملات هوایی روز یک‌شنبه یک روز پس از آن انجام می‌شود که گفت‌وگوهای ده‌روزه در کنفرانس صلح سوریه در ژنو بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای ملموس به پایان رسید.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ بیش از ۱۳۶ هزار نفر در سوریه جان باخته‌اند و تلاش‌های متعدد جهانی تاکنون نتوانسته طرف‌های درگیر را ترغیب به آتش‌بس کند.

قتل فرمانده گردان توحید در حلب

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیروهای القاعده روز یک‌شنبه با انفجار دو خودرو در نزدیکی شهر حلب، رهبر یکی از گروه‌های اسلام‌گرای رقیب خود را کشتند.

در این انفجارهای انتحاری عدنان بَکور، فرمانده گردان توحید، کشته شده‌است؛ نیروهای القاعده به تازگی رهبر گردان صقور الشام، از دیگر گروه‌های رقیب خود در منطقه را نیز کشته‌بود.

بنا بر گزارش‌ها در همین حال درگیری میان ائتلافی از مخالفان بشار اسد با نیروهای القاعده در حلب با وجود حملات دولتی هم‌چنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG