لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اسد: سوریه در مسیر اصلاحات است؛ درگیری‌های خونین در بانیاس


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز یکشنبه گفت که کشورش در مسیر «اصلاحاتی فراگیر» قرار دارد و سوریه آمادگی دارد تا از تجربه کشورهای اروپایی در این زمینه بهره ببرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه، سانا، بشار اسد این مطلب را روز یکشنبه در دمشق و در دیدار با وزیر خارجه بلغارستان بیان کرد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از شاهدان عینی، در همین روز نیروهای وفادار به بشار اسد با گشودن آتش به روی گروهی از اهالی سنی‌مذهب شهر بانیاس که از مسجدی در این شهر حفاظت می‌کردند، ۵ تن از آنان را زخمی کردند.

بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی با تانک وارد شهر ساحلی بانیاس شده‌اند و گروهی مسلح متعلق به اقلیت علوی که با نام گروه «شبّیحه» شناخته می‌شوند به هنگام نماز صبح به سوی مسجد «ابوبکر صدیق» بانیاس شلیک کرده و ۵ تن، از جمله یک مرد مسن را زخمی کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه از قول شاهدان عینی همچنین از کشته شدن برخی شهروندان در این تیراندازی‌ها خبر می‌دهد.

همچنین خبر می‌رسد که هم‌اینک خطوط تلفن، اینترنت و برق شهر مهم بندری بانیاس که در شمال غربی سوریه قرار دارد قطع شده‌است.

این رویداد پس از آن اتفاق می‌افتد که در حدود ۲ هزار نفر از اهالی بانیاس روز جمعه دست به راهپیمایی زده و خواستار براندازی رژیم بشار اسد شدند.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفتند که نیروهای امنیتی سوریه روز شنبه با تیراندازی به معترضان در منطقه درعا در جنوب این کشور، ۲۶ نفر را در یک تشییع جنازه کشته‌اند.

اعتراضات در سوریه از سه هفته پیش آغاز شده و هر هفته به دامنه این اعتراض‌ها افزوده می‌شود. ده‌ها هزار نفر تاکنون در راهپیمایی‌های گوناگون شرکت کرده‌اند و در سرکوب‌های دولتی این اعتراضات بیش از ۱۷۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان هفته‌های اخیر در سوریه، مطالبات خود را به «آزادی بیشتر» محدود کرده‌بودند اما هم‌اینک، به‌ویژه در منطقه درعا در جنوب این کشور، درخواست «سرنگونی رژیم» نیز به طور فزاینده شنیده می‌شود.

هفته گذشته هیئت دولت سوریه، در واکنش به ناآرامی‌هایی که حکمرانی ۱۱ ساله بشار اسد را به چالش کشیده، استعفا کرد.

بشار اسد که خانواده او در چهار دهه اخیر کنترل سوریه را به دست داشته‌اند می‌کوشد با وعده اصلاحات، اوضاع را آرام کند.
XS
SM
MD
LG