لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

دادستان تهران محکومیت ۸ ساله دو شهروند آمریکایی را تأیید کرد


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، با تأیید محکوم شدن هر یک از دو شهروند آمریکایی به ۸ سال زندان در ایران گفت که «اتهام ورود غیرقانونی و جاسوسی آنها در دادگاه انقلاب اثبات شده‌است.»

وی افزود که رأی دادگاه صادر و به متهمان ابلاغ شد و «آنها می‌توانند طبق قانون به رأی دادگاه اعتراض کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، دادستان تهران در مورد سارا شورد، شهروند دیگر آمریکایی که در ایران زندانی بود و سال گذشته به قید وثیقه آزاد شد گفت که در مورد پرونده او جداگانه در دادگاه تصمیم‌گیری خواهد شد و پرونده همچنان مفتوح است.

به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز روز یک‌شنبه در پیوند با پرونده باوئر و فتال گفت که «با حکم صادره، این دو نفر به اتهام جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا هر یک به ۵ سال حبس محکوم شده‌اند.»

وی هم‌چنین افزود که «این دو تبعه آمریکایی به اتهام ورود غیرمجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران هر یک به ۳ سال حبس محکوم شدند.»

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.

در واکنش به اخبار منتشر شده درباره محکومیت هشت ساله جاش فتال و شین باوئر در ایران، واشینگتن روز شنبه اعلام کرد در تلاش است تا از طریق سفارت سوئیس اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کند.

خبر محکومیت این دو شهروند آمریکایی در حالی اعلام شد که به تازگی وکیل آنها ابراز امیدواری کرده بود که موکلانش به زودی آزاد خواهند شد.

آماده شدن پرونده «حداقل ۱۵ متهم مرتبط با شبکه جاسوسی اسرائیل»

عباس جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین از ارسال پرونده دیگری ظرف ۱۰ روز آینده به دادگاه خبر داد که به گفته او این پرونده «حداقل ۱۵ متهم مرتبط با شبکه جاسوسی اسرائیل دارد.»

دادستان تهران افزود که «از این متهمان نیز تحقیقات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته» و «این ۱۵ نفر از افراد فریب‌خورده هستند که برخی آموزش دیده‌اند و برخی نیز از طریق دیگران وارد شده‌اند.»

به گفته وی این متهمان «با کسب اطلاعات پنهان از حوزه‌های مختلف دولتی فریب سازمان‌های جاسوسی را خورده و مرتکب جرم شده‌اند.»

در همین زمینه، وزارت اطلاعات ایران در اواخر اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌است.

وزیر اطلاعات در خصوص حوزه فعالیت این تعداد از «جاسوسان» گفته بود: «اینها بیشتر قصد داشتند در بخش هسته‌ای، نفت و گاز، وزارت نیرو و به ویژه نرم‌افزارهای تشکیلات‌ها و ارگان‌ها کار کنند که موفق نشدند.»

«عامل ترور فیزیکدان ایرانی ۱۲۰ هزار دلار گرفته‌بود»

دادستان تهران هم‌چنین از برگزاری دادگاه «عامل ترور مسعود علی‌محمدی»، فیزیکدان ایرانی، در روز سه‌شنبه ـ اول شهریورماه ـ خبر داد و افزود که «متهم اصلی این پرونده علی جمالی فشی است که پس از انجام ترور دستگیر شد و تحقیقات مفصلی از وی صورت گرفت.»

به گفته جعفری دولت‌آبادی «این متهم با سفر به اسرائیل و همچنین شرکت در دوره‌های موساد آموزش‌های زیادی دیده بود که بر اساس اظهارات خودش ۱۲۰ هزار دلار به وی پرداخته بودند.»

طی دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفته‌اند که از میان آنها مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری جان باختند، اما فریدون عباسی دوانی که اکنون ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد، از سوءقصد جان سالم به در برد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود «شبکه‌ای از جاسوسان و تروریست‌های» وابسته به اسرائیل را منهدم کرده و عوامل اصلی ترور مسعود علی‌محمدی، دانشمند هسته‌ای، دستگیر شده‌اند.

«ملک‌زاده در انفرادی نیست»

جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین در خصوص پرونده محمدشریف ملک‌زاده از چهره‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، گفت که وی در انفرادی نیست و «تحقیقات از وی ادامه دارد و این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که امیدواریم هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.»

انتصاب محمد شریف ملک‌زاده به عنوان معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه، دور تازه‌ای از انتقادهای نمایندگان مجلس از عملکرد دولت را به دنبال داشت ولی در نهایت آقای ملک‌زاده از این سمت استعفا کرد و دو روز بعداز استعفا در دوم تیرماه سال جاری بازداشت شد.

هر چند رسانه‌های نزدیک به حامیان آیت‌الله خامنه‌ای، دلیل بازداشت آقای ملک‌زاده را «اتهامات مالی و پرونده‌های فراوان اداری و مالی در قوه قضائیه» اعلام کرده‌اند، اما این بازداشت‌ها به دنبال علنی شدن اختلاف‌ها بین رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد بر سر وزارت اطلاعات صورت گرفت.

«رسیدگی به پرونده خاتون با جدیت ادامه دارد»

دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده ضمیمه روزنامه ایران نیز گفت: «همانطور که پیش از این اعلام شد دادستانی در این رابطه اعلام جرم کرده بود. تحقیقات آغاز شده و امیدواریم پس از تکمیل تحقیقات اتخاذ تصمیم شود. پرونده به جدیت ادامه دارد و از نظر ما نوبت دوم تحقیقات شروع شده و امیدواریم به زودی اعلام نظر شود.»

روزنامه ایران که زیرمجموعه خبرگزاری ایرنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دو هفته پیش ویژه‌نامه‌ای با عنوان «خاتون» در ۲۵۸ صفحه منتشر کرد که در آن مقالات، مصاحبه‌ها و کاریکاتورهایی درباره وضعیت حجاب و چادر در ایران به چاپ رسانده بود.

انتشار این روزنامه بویژه مصاحبه با مهدی کلهر، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد، خشم محافظه‌کاران را برانگیخت و دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که پرونده این روزنامه به دادگاه رفته‌است.

در این میان ۱۹۲ نماینده مجلس در بیانیه‌ای گفته‌اند که ویژه‌نامه روزنامه ایران «با نگاه لیبرالی به مسئله حجاب و عفاف، به درج مطالبی پرداخته که با فرهنگ اسلامی همخوانی ندارد.»
XS
SM
MD
LG