لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

کنفرانس «نگاهی از درون به جامعه ایران» در برلین


در برلین از روز جمعه کنفرانس دو روزه «نگاهی از درون به جامعه ایران» آغاز شده‌ است. این کنفرانس را نهاد «شفافیت برای ایران» (Transparency for Iran) برگزار می‌کند که مورد حمایت مرکز آموزش سیاسی فدرال آلمان است.

در این همایش شماری از کارشناسان، مدافعان حقوق بشر، تحلیلگران و روزنامه‌نگاران ایرانی و آلمانی حضور دارند.

هدف از برگزاری از این کنفرانس آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر درباره مسائل سیاسی و تحولات اخیر ایران، به‌ویژه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برای افکار عمومی و به‌ویژه محافل سیاسی و رسانه‌ای آلمان است.

این کنفرانس در روز اول در دو پانل برگزار شد که مورد توجه شرکت‌کنندگان به‌ویژه آلمانی‌ها قرار گرفت.

خبرنگار رادیو فردا در این مورد با نسرین بصیری، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن برلین و از برگزارکنندگان این کنفرانس گفت‌وگو کرده و از پانل اول این کنفرانس گزارش می‌دهد:

گفت‌وگوی شیرین فامیلی با نسرین بصیری در مورد کنفرانس «شفافیت» در برلین
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00
لینک مستقیم


نسرین بصیری: برگزارکننده این کنفرانس ایرانی‌ها هستند، البته بیشتر نسل دومی ایرانی‌ها. شاید من تنها فرد در سازمان «ترانسپارنسی» هستم که برگزارکننده این کنفرانس است و نسل دومی نیستم، ولی بقیه همه کسانی هستند که اینجا بزرگ شده‌اند.

این سازمان حدود دو سال پیش، بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و درگیری‌های خیابانی به وجود آمد و از نظر مالی، مرکز آموزش سیاسی فدرال آلمان بودجه این کنفرانس را تامین می‌کند.

هدف از برگزاری کنفرانس «نگاهی از درون به جامعه ایران» چیست؟

نسرین بصیری
نسرین بصیری
​وقتی سازمان ترانسپارنسی فعالیت‌های خود را آغاز کرد، در درجه اول فکر کردیم خوب است یک نشریه اینترنتی درست کنیم و اخبار مربوط به ایران را که دست اول به ما می‌رسد منتشر کنیم تا روزنامه‌نگاران و سیاست‌مداران و کسانی که علاقه خاصی به ایران دارند بتوانند از این اخبار استفاده کنند.

چون افکار عمومی آلمان بیشتر متوجه پروژه هسته‌ای ایران و مسائل رسمی است و در واقع مسائل حقوق بشری در ایران در سایه قرار می‌گیرد.

کنفرانس «نگاهی از درون به جامعه ایران» درست به این دلیل ترتیب داده می‌شود که توجه مردم آلمان و جهان به این نکته جلب شود که حکومت ایران با مردم خود چه می‌کند و فقط امنیت کشورهای دیگر در رأس مطالب قرار نگیرد.

قرار است این کنفرانس در سه پانل برگزار شود. چه مسائلی در هر کدام از این بخش‌ها بررسی خواهد شد؟

این کنفرانس قرار است نگاه عمیق‌تری داشته باشد به کنش‌ها و واکنش‌های داخل ایران. به عنوان مثال این که در این دو سال و نیم چه‌قدر قدرت دولت احمدی‌نژاد تثبیت شده‌است، چه چیزهایی این قدرت را زیر سؤال می‌برد و یا در مورد بینش جدید مذهبی نیروهای راست و عملکرد اقتصادی دولت و از این گونه مسائل.

در پانل دوم جامعه مدنی و حقوق بشر را بررسی می‌کنیم و در پانل سوم به اینترنت و رسانه‌های جدید می‌پردازیم که راه فراری بوده بعد از بسته شدن نشریات چاپی و روزنامه‌ها در ایران و نقش این رسانه‌های جدید در تحولات جامعه ایران.
XS
SM
MD
LG