لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

به دنبال وعده برلوسکونی برای استعفا، «در دور بعدی انتخابات هم شرکت نمی‌کنم»


سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا.
سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا.
سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا، یک روز بعد از آن که اعلام کرد پس از اجرای اصلاحات فوری اقتصادی مورد درخواست اتحادیه اروپا استعفا خواهد کرد روز چهارشنبه خبر داد که در دور بعدی انتخابات نیز شرکت نخواهد کرد.

سیلویو برلوسکونی روز سه‌شنبه رأی نمایندگان مجلس سنای ایتالیا را در مورد لایحه بودجه کسب کرد، اما این بار اکثریت در مجلس سنا را از دست داد.

نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» تأیید کرد که آنجلینو آلفانو جانشین او به عنوان شخص اول حزب حاکم، موسوم به «حزب مردم آزادی»، خواهد شد.

ایتالیا از رکود اقتصادی رنج می‌برد و مؤسسات اعتبارسنجی درجه اعتبار اقتصادی این کشور را تنزل داده‌اند. نگرانی فزاینده از بدهی هنگفت دولت ایتالیا هم‌اینک تهدیدی برای تمامی حوزه یورو ایجاد کرده‌ است و آقای برلوسکونی در این مصاحبه با اشاره به این موضوع گفت که «باید به اروپا و جهان به طور فوری و قوی نشان دهیم که مسائل را جدی می‌گیریم».

دولت ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که برای تصویب طرح ریاضت اقتصادی مورد درخواست اروپا نیاز به «دست‌کم دو تا سه هفته» وقت دارد.

سیلویو برلوسکونی که در دوران نخست‌وزیری خود بارها به خاطر چهار پرونده حقوقی در مورد اتهام‌های تقلب، فساد و رسوایی جنسی مورد هجوم جناح‌های مختلف قرار گرفته، هفته‌هاست که با فشار فزاینده‌ای برای استعفا روبه‌رو شده‌ است.

سیلویو برلوسکونی، سرمایه‌دار میلیاردر ایتالیایی، نخستین بار در مارس ۱۹۹۴ با شعار «ایتالیا به پیش بتاز» و در حالی که فساد در میان نخبگان سیاسی ایتالیا رسوایی‌هایی را به پا کرده بود، عهده‌دار سمت نخست‌وزیری ایتالیا شد، اما در نهایت با بالاگرفتن اختلافات میان وی و اومبرتو بوسی، رهبر حزب لیگ شمالی ایتالیا، در ژانویه ۱۹۹۵ مجبور به استعفا شد.

برلوسکونی سپس در سال ۲۰۰۱ سمت پنج‌ساله نخست‌وزیری را برای بار دوم بر عهده گرفت و پس از آن در سال ۲۰۰۸ و پس از استعفای رومانو پرودی، نخست‌وزیر وقت ایتالیا، به دلیل رکود اقتصادی و بحران تراکم زباله در شهر ناپل ایتالیا، برای بار سوم به مقام نخست‌وزیری رسید.
XS
SM
MD
LG