لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

درگیری‌ها در اردوگاه اشرف عراق «ده‌ها کشته» بر جای گذاشت


مجروحان درگیری‌های پیشین نیروهای عراقی با ساکنان اردوگاه اشرف.
مجروحان درگیری‌های پیشین نیروهای عراقی با ساکنان اردوگاه اشرف.
گزارش‌های رسیده از عراق حاکی است که بروز انفجارهای پیاپی در اردوگاه اشرف، محل استقرار حدود صد تن از نیروهای سازمان مجاهدین خلق، ده‌ها کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که سازمان مجاهدین خلق می‌گوید این انفجارها در روز یکشنبه به خاطر «حمله راکتی توسط نیروهای دولتی عراق» رخ داده، مقام‌های عراقی این اتهام را قویاً تکذیب می‌کنند.

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق در پاریس در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت از کشته شدن ۵۱ نفر در جریان «حمله به اردوگاه اشرف» در روز یکشنبه، دهم شهریور، خبر داد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:52 0:00
لینک مستقیم

سازمان مجاهدین خلق در وب‌سایت‌های خود هم‌چنین می‌نویسد که «حداقل پنج تن» از کشته‌شدگان در اشرف «پس از دستگیری توسط نیروهای نوری المالکی و در حالی که دست‌هایشان را از پشت بسته بودند به رگبار بسته شده و کشته شده‌اند.»

به نوشته وب‌سایت اصلی سازمان مجاهدین خلق، «نیروهای پلیس عراق و افسران وابسته به نخست وزیر مالکی»، «در برخی از ساختمان‌های اشرف ابتدا با گلوله‌های آرپی‌جی هفت به درون اتاق‌ها شلیک می‌کردند و سپس افراد آن اتاق را به رگبار می‌بستند.»

در همین حال به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های عراقی با تکذیب این اخبار می‌گویند صداهایی که شنیده شده صدای انفجار بشکه‌های نفت و گاز یا بوده‌است.

بیمارستان‌های محلی نیز می‌گویند که تلفاتی از این انفجارها به آن‌ها گزارش نشده‌است.

علی الموسوی، سخنگوی نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس کشته شدن چند تن از ساکنان اردوگاه اشرف را تایید کرد اما با تکذیب درگیر شدن نیروهای عراقی با ساکنان این پایگاه گفت که «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این افراد به خاطر درگیری داخلی بین خود ساکنان اردوگاه کشته شده‌اند.»

از سوی دیگر حقی الشریفی، مقام عراقی مسئول اردوگاه اشرف، به خبرگزاری فرانسه گفت که «حتی یک سرباز هم وارد اردوگاه اشرف نشده‌است.»

وی تاکید کرد که «از بیرون هیچ حمله‌ای به این کمپ نشده‌است و به نظر می‌آید چند بشکه نفت و گاز منفجر شده‌است و پلیس در حال بررسی این موضوع است.»

اما در همین حال یک منبع پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که بامداد یک‌شنبه پنج خمپاره در اردوگاه اشرف به زمین اصابت کرده‌است.

از سوی دیگر الیانا نَبعه، سخنگوی هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق، نیز روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «از اتفاقات غم‌انگیز امروز که بنا بر گزارش‌ها منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن از ساکنان اردوگاه [اشرف] شده بسیار متأسفیم.»

وی خبر داد که سازمان ملل در حال بررسی و ارزیابی مستقل گزارش‌های رسیده در این مورد است.

مجاهدین خلق پیش از این نیز خبر داده‌بود که مقام‌های عراقی حدود دو هفته پیش آب و برق اردوگاه اشرف را قطع کرده‌اند.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اشرف در عراق زندگی می‌کردند، اما حدود ۳۰۰۰ نفر از این نیروها در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده در سال جاری به پایگاه لیبرتی (حریه) در حوالی بغداد منتقل شدند که پیش از آن محل استقرار نظامیان آمریکایی بود.

پس از این انتقال، حدود ۱۰۰ نفر از اعضای این سازمان در اردوگاه اشرف ماندند تا به امور تعیین تکلیف دارایی‌ها و کالاهای باقی‌مانده سازمان مجاهدین در این پایگاه بپردازند.

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق در پاریس به رادیو فردا گفت که این وضعیت هم‌چنان صادق است و سازمان مجاهدین تصمیمی برای انتقال افراد باقی‌مانده در اردوگاه اشرف ندارد.
XS
SM
MD
LG