لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

بابک فردوسی، مدیر ایرانی در ناسا و موی تاج‌خروسی معروفش


بابک فردوسی، مدیر پرواز ایرانی-آمریکایی مأموریت مریخ‌نورد «کنجکاوی.»
بابک فردوسی، مدیر پرواز ایرانی-آمریکایی مأموریت مریخ‌نورد «کنجکاوی.»
پیش از فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد «کنجکاوی» (کیوریاسیتی) بر روی سیاره سرخ، افراد زیادی با نام و چهره بابک فردوسی، مهندس ایرانی‌تبار سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، «ناسا»، آشنایی نداشتند. با این حال، به نظر می‌رسد با فرود شکوهمند فضاپیمای ساخت دست بشر بر سطح کره مریخ، جهانیان یک‌شبه با چهره‌ای جدید آشنا شدند که برای بسیاری از چندین جنبه جالب توجه بوده‌است.

بابک فردوسی، مدیر پرواز مأموریت مریخ‌نورد «کنجکاوی» است که «بلندپروازانه‌ترین تلاش در تاریخ برای رسیدن به مریخ» نامیده شده‌است. بابک و تیم او موفق شدند روز دوشنبه یک آزمایشگاه سیار را به روشی کاملاً جدید و با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آورند.

دفتر کار بابک فردوسی در داخل «تأسیسات عملیات فضانوردان» در «آزمایشگاه پیشرانه جت» واقع در شهر پاسادینای حومه لس‌آنجلس قرار دارد.

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، بابک فردوسی - که دانش‌آموخته دانشگاه واشنگتن است، - در اوج عملیات فرود کاوشگر «کنجکاوی» به سوژه محبوب خبرنگاران و عکاسان تبدیل شد.

در آن بحبوحه دل‌نگرانی از سرانجام فرود مریخ‌نورد، مدل موی تاج‌خروسی رنگ‌شده و چند ستاره طلایی که در کنار سر این عضو جوان «ناسا» تراشیده شده بود، مأموریت متفاوتی را انجام می‌داد: رسانه‌ای شدن چهره بابک فردوسی، همزمان، تصویر جدیدی از سازمان ناسا را در برابر چشمان جهانیان ترسیم کرد که باور غالب قدیمی را از دانشمندان جدی و جاافتاده فروریخت.

مدل موی تاج‌خروسی بابک هم ماجرای خود را دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته که برای هر عملیات تغییری در موی خود ایجاد می‌کند. در این مأموریت آخری، تاج خروسی که رگه‌ای به رنگ سرخ در وسط آن رنگ شده بود به همراه چند ستاره کوچک در کنار سر، انتخاب مهندس ایرانی ناسا بود که به گفته خودش «بین همکاران به رأی گذاشته شد،» بابک فردوسی که در زمان دانشجویی عضو تیم فوتبال «هاسکی» دانشگاه واشنگتن نیز بوده می‌گوید، «البته تاج، سر جایش می‌ماند و در قسمت‌های دیگر تغییر می‌دهم، این ستاره‌ها هم بیشتر نشان ادای احترام من به مأموریت کنونی سازمان است.»

بابک فردوسی در پروژه ۲٫۵ میلیارد دلاری مریخ‌نورد «کنجکاوی»، مدیریت پرواز را بر عهده داشته، شغلی که فردوسی به وظیفه «اِد هریس» در پروژه «آپولو ۱۳» تشبیه می‌کند.

عکس‌ها و فیلم‌هایی که بابک فردوسی را در حال هدایت عملیات نشان می‌داد یک‌شبه در اینترنت به شکل انفجاری پخش شد و حساب کاربری «توئیتر» وی نیز (تا لحظه تنظیم این گزارش) ۳۱۷۸۰ دنبال‌کننده پیدا کرده‌است.

فردوسی در برابر این همه توجه می‌گوید، «مطمئناً انتظار این را نداشتم که از خواب بیدار شوم و خودم را در همه جای اینترنت ببینم.» وی تأکید می‌کند، «فعلاً آنچه برای من مهم است رسیدنمان به مریخ است و اینکه به کمک مریخ‌نورد «کنجکاوی» نشانه‌های احتمالی حیات را در این سیاره بیابیم. اینکه آیا پیش‌نیازهای ظهور زندگی در مریخ وجود دارد، یا اینکه آیا مریخ زمانی میزبان نوعی حیات بوده‌است یا خیر.»
XS
SM
MD
LG