لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

سفیر برزیل در تهران: برای کمک به حل موضوع هسته‌ای ایران آماده‌ایم


آنتونیو سالگادو، سفیر برزیل در تهران.
آنتونیو سالگادو، سفیر برزیل در تهران.
آنتونیو سالگادو، سفیر برزیل در تهران، از اعلام آمادگی کشورش برای کمک به حل مناقشه هسته‌ای ایران خبر داد.

وی روز سه‌شنبه ۹ خرداد به خبرگزاری ایرنا گفت: «در صورتی که تهران و اعضای گروه ۱+۵ از برزیل بخواهند برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران نقش ایفا کند، ما آماده ایفای هرگونه نقش سازنده در این زمینه هستیم.»

آنتونیو سالگادو تأکید کرد که «برزیل تنها در صورت درخواست همه طرف‌های موضوع، پا به عرصه خواهد نهاد و فعلا چنین خواسته‌ای از برازیلیا مطرح نشده‌است.»

وی در مورد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی که قرار است کمتر از یک ماه دیگر در مسکو انجام شود اظهار داشت: «فکر می‌کنیم روند جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ مجال و فرصت خوبی برای پیشرفت در جهت حل موضوع هسته‌ای ایران است.»

تلاش برزیل و ترکیه در سال ۱۳۸۹ برای قانع کردن ایران به خارج ساختن اورانیوم غنی‌شده از کشور به موفقیت رسید اما مذاکرات در این مورد با قدرت‌های جهانی به نتیجه نرسید.

در آن سال لوییز ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری وقت برزیل به همراه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای رسمی کردن توافق بر سر این مبادله سوخت هسته‌ای موسوم به «تواقنامه تهران» به ایران سفر کردند.

برپایه آن توافقنامه تهران سرانجام پذیرفت که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مدت یک سال در خاک ترکیه به امانت بگذارد تا دربرابر آن، ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد دریافت کند.

اما پس از عقیم ماندن «توافقنامه تهران» و تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران، تهران تصمیم به ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد گرفت.

پس از این تحولات، دولت برزیل طی سال گذشته با فاصله گرفتن از مواضع پیشین خود نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل صلح‌جویانه باشد ابراز تردید کرد.

در این زمینه آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل در ۲۶ شهریورماه سال ۹۰ گفت:‌ «نگرانی‌هایی مبتنی بر قرائنی وجود دارد که برنامه توسعه انرژی هسته‌ای ایران، ممکن است مختص به اهداف صلح‌آمیز نباشد و من معتقدم ضروری است که ایران نشان دهد که این برنامه تنها برای اهداف صلح‌آمیز است.»

وزیر خارجه برزیل با این حال تاکید کرد که اعتمادسازی باید از راه «گفت‌وگو» صورت پذیرد.

هم‌اینک ادامه نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران باعث اعمال تحریم‌های فزاینده علیه ایران و انجام دورهای مختلف مذاکرات هسته‌ای شده‌است؛ جمهری اسلامی اما این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی این مذاکرات از دست یافتن به نتیجه مطلوب بازماند.

کاترین اشتون، مذاکره‌کننده ارشد گروه ۱+۵، از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو خبر داده‌است.

گروه ۱+۵ در تلاش است تا در ازای ارائه تسهیلاتی به ایران، تهران را مجاب کند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG