لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

بریتانیا دارایی پنج ایرانی را در رابطه با «توطئه ترور» در آمریکا مسدود کرد


وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که دارایی‌های پنج ایرانی را در ارتباط با اتهام توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن مسدود کرده‌است.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که دو شهروند ایرانی قصد داشته‌اند با دادن پول به قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا را ترور کنند. اتهامی که ایران آن را به شدت رد می‌کند.

مقام‌های آمریکایی منصور ارباب‌سیر، تبعه ایرانی-آمریکایی و غلام شکوری که گفته شده عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است و احتمالا در ایران به سر می‌برد را به عنوان دو عامل اصلی اجرای این «طرح ترور» معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دارایی بریتانیا تأیید کرده‌است که بر اساس «قانون مسدود کردن دارایی تروریست‌ها» اموال دو فرد نام‌برده را به همراه دارایی‌های سه ایرانی دیگر مسدود کرده‌است.

بنا بر این گزارش، سه فرد دیگری که شامل این اقدام بریتانیا شده‌اند عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده‌است، عبدالرضا شهلایی، یکی از معاونان نیروی قدس، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز در روزهای اخیر این پنج فرد را مورد تحریم قرار داده‌ بود.

دولت آمریکا پیش از این در شهریورماه سال ۱۳۸۷، عبدالرضا شهلایی را به عنوان یکی از طراحان «یک عملیات بسیار پیچیده» در عراق که در دی‌ماه ۸۵ منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی شد معرفی کرده بود و او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های آمریکایی طرح ترور مورد اشاره خود را «یک طرح ناشیانه اما جدی که از سوی یگان برون‌مرزی سپاه پاسداران یعنی نیروی قدس طراحی شده» است، توصیف می‌کنند.

هفته گذشته ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا به مجلس عوام این کشور گفت: «طرحی که از آن یاد می‌شود ظاهرا نشانه شدت گرفتن حمایت ایران از تروریسم در خارج از مرزهای آن است.»

وی همچنین از انجام گفت‌وگوهایی میان ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا درخصوص تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه رژیم ایران یا نهادهایی خاص خبر داد.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، پیش از این در یک نشست خبری گفت: «ما باور داریم حتی اگر مقامات بلندپایه (ایران) از جزئیات عملیات آگاه نبوده‌اند، ایران می‌بایست در قبال اینکه کسانی در این حکومت درگیر چنین طرحی بوده‌اند، پاسخگو باشد.»

مقام‌های ایرانی هرگونه ارتباط با این ترور را رد و تکذیب می‌کنند.
XS
SM
MD
LG