لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

وزیر دفاع بریتانیا: قابلیت اعزام نیروی بیشتر به خلیج فارس را داریم


فیلیپ هاموند (Philip Hammond)، وزير دفاع بريتانيا
فیلیپ هاموند (Philip Hammond)، وزير دفاع بريتانيا
در حالی که وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که کشورش قصد مداخله نظامی در ایران را ندارد، در همین روز وزیر دفاع این کشور گفت که کشورش از قابلیت کافی برخوردار است تا در صورت لزوم برای جلوگیری از احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، نیروی نظامی بیشتری به منطقه خلیج فارس گسیل کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که فیلیپ هاموند، وزير دفاع بريتانيا، که در لندن سخن می‌گفت به خبرنگاران گفت: «عبور ناو آرگیل به عنوان بخشی از ناوگان جنگی بین‌المللی از تنگه هرمز که روز یک‌شنبه انجام شد پیامی روشن به تهران بود.»

به گزارش بی‌بی‌سی، وی که در یک نشست خبری و پس از گفت‌وگو با وزرای خارجه و دفاع استرالیا سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی در مورد اعزام نیروهای بیشتر به منطقه خلیج فارس افزود: «بریتانیا از قابلیت‌های کافی برخوردار است تا در هر زمانی که لازم دانست به تقویت حضور خود [در منطقه] اقدام کند.»

این سخنان وزیر دفاع بریتانیا در حالی بیان می‌شود که ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور، در همین روز گفت که بریتانیا در ارتباط با مسئله تنگه هرمز و برنامه هسته‌ای ایران «نه قصد حمله به ایران را دارد و نه انجام چنین حمله‌ای را تشویق می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در مجلس عوام بریتانیا سخن می‌گفت در مورد احتمال مداخله نظامی اظهار داشت: «این وظیفه نیروهای مسلح ماست تا برای بسیاری احتمالات آماده شوند اما ما خواستار این [برخورد نظامی] نیستیم.»

ویلیام هیگ افزود: «ما خواستار تحریم‌های کارساز علیه ایران شدیم و در اِعمال آن هم موفق بودیم و اینها همه به این خاطر بود که از درگیری نظامی جلوگیری شود.»

فرماندهان نظامی و رهبران جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده‌اند که در صورت به خطر افتادن امنیت ایران یا تحریم نفتی، تنگه هرمز را مسدود کرده و اجازه نخواهند داد تا نفت از این آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.

مقام‌های نظامی ایران همچنین به ناوهای آمریکایی هشدار داده بودند که به خلیج فارس بازنگردند، اما با وجود این، ناو هواپیمابر آمریکایی «آبراهام لینکلن» روز یک‌شنبه بدون بروز حادثه‌ای از این آبراه عبور کرد.

در همین حال قرار است ناو هواپیمابر انترپرایز که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند نیز در آخرین ماموریت دریایی خود در ماه مارس وارد خلیج فارس شود و لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، گفته ‌است که عبور این ناو از تنگه هرمز پیامی مستقیم به ایران است.

درجه حضور نظامی بریتانیا و فرانسه در خلیج فارس

به نوشته آسوشیتدپرس، فیلیپ هاموند، وزير دفاع بريتانيا، در نشست خبری خود از سه ناو جنگی، از جمله ناو آرگیل انگلیس و ناو «لاموت پیکه» فرانسه نام برد که روز یک‌شنبه وارد خلیج فارس شده‌اند.

آقای هاموند از ارائه جزئیات در مورد شمار ادوات و افراد مسلح بریتانیا در خلیج فارس خودداری کرد، اما گفت که کشورش هم‌اینک حدود ۱۵۰۰ پرسنل نیروی دریایی در منطقه شرق کانال سوئز دارد، منطقه‌ای که شامل خاورمیانه و اقیانوس هند نیز می‌شود.

وزیر دفاع بریتانیا گفت که کشورش چهار ناو ضد مین در بحرین مستقر کرده‌ است و دیگر ناوهای انگلیسی حاضر در منطقه نیز عبارت‌اند از ناو آرگیل که یک ناو محافظ است، سه کشتی پشتیبانی، یک کشتی تجسسی و یک زیردریایی هسته‌ای از نوع «شکار و ضربه».

فیلیپ هاموند در مورد نیروهای تقویتی احتمالی عازم به خلیج فارس توضیحی نداد، اما بریتانیا سال گذشته یک تیم عملیاتی واکنش سریع ایجاد کرده ‌است که می‌تواند ظرف مدتی کوتاه در هر نقطه از جمله در خلیج فارس مستقر شود.

این تیم عملیاتی یک نیروی انعطاف‌پذیر است و طیف گسترده‌ای از ناوهای جنگی، کشتی‌های پشتیبانی، بالگرد، زیردریایی و پرسنل نیروی دریایی را در اختیار دارد.

وزير دفاع بريتانيا پیش از این نیز گفته ‌بود که هر گونه تلاش ايران برای بستن تنگه هرمز «غيرقانونی» است و موفقيتی در پی نخواهد داشت.

به نوشته آسوشیتدپرس، سرهنگ تیه‌ری بورکهارد، سخنگوی ارتش فرانسه، نیز در پاریس به خبرنگاران گفته ‌است که ناو جنگی فرانسه که تخصص آن در پیشگیری از حملات زیردیایی است هم‌اینک از ناوگان آمریکایی و بریتانیایی جدا شده، اما در چارچوب «مأموریت حضور» هم‌چنان در خلیج فارس می‌ماند.

تیه‌ری بورکهارد گفت که فرانسه قصد اعزام نیروهای بیشتر به منطقه را ندارد، اما هم‌اینک در امارات متحده عربی پایگاه کوچکی دارد که در آن شش هواپیمای جنگی «رافال» و ۶۵۰ سرباز ازجمله یک گردان پیاده‌نظام مستقر شده‌ است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش اعلام کرده‌اند که در صورت اقدام ایران به بستن تنگه استراتژیک هرمز که گلوگاه عبور بخش مهمی از نفت جهان است، با اقدامی سریع از این امر جلوگیری خواهند کرد.

در حالی که وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفته‌ بود که ایران هرگز قصد بستن تنگه هرمز را ندارد، دو نماینده مجلس ایران روز دوشنبه بار دیگر تهدید کردند که در صورت اخلال در فروش نفت، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

قدرت‌های غربی قصد دارند با ایجاد اخلال در فروش نفت ایران، جمهوری اسلامی را وادار به «شفاف‌سازی» در مورد برنامه هسته‌ای خود کنند، برنامه‌ای که نگرانی این قدرت‌ها را درپی داشته ‌است.
XS
SM
MD
LG