لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

بریتانیا: ایران احتمالا تا سال ۲۰۱۲ به توانایی ساخت بمب اتمی دست می یابد


لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا
لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا
وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه گفت که ایران ممکن است تا سال دیگر به توانایی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد. وی همچنین برآورد رئیس سابق موساد درباره این که ایران تا سال ۲۰۱۵ توان ساخت بمب اتم ندارد را «خوشبینانه» دانسته است.

این در حالی است که رئیس تازهٔ سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، این مدت را دو سال، و رئیس تازه بازنشسته شده موساد، این مدت را تا چهار سال آینده ارزیابی کرده‌اند. پیش از این نیز سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گفته‌اند که ایران برای دستیابی به امکان ساخت بمب هسته‌ای به زمانی بیش از چهار سال نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه خطاب به مجلس عوام بریتانیا گفت که با نظر مئیر داگان، رئیس تازه بازنشسته شده سازمان موساد، که گفته‌است ایران تا سال ۲۰۱۵ توان ساخت بمب اتم را ندارد موافق نیست و این برآورد را «خوشبینانه» می‌داند.

لیام فاکس که به پرسش‌های مجلس عوام پاسخ می‌داد گفت که اظهار تلویحی رئیس پیشین سازمان اطلاعات اسرائیل، «مبنی بر اینکه ما باید همیشه به قسمت خوشبینانه‌تر طیف احتمالات نگاه کنیم نادرست است.»

وزیر دفاع بریتانیا در ادامه گفت: «همان‌طور که در تجربه‌های قبلی و به‌ویژه در مورد کره شمالی مشاهده کردیم، جامعه بین‌الملل اگر فرض کند که رویدادها مثبت‌تر از آن هستند که در واقعیت وجود دارد، ممکن است یک‌باره غافلگیر شود.»

وی اضافه کرد: «بر این اساس باید به روشنی بگوییم امکان اینکه ایران تا سال ۲۰۱۲ به توان ساخت بمب اتم دست یابد کاملاً محتمل است و بهتر است بر اساس این هشدار عمل کنیم.»

وزیر دفاع بریتانیا در مورد اینکه برآوردهای او بر پایه کدام ارزیابی‌هایی اطلاعاتی بنا شده توضیحی نداد ولی افزود: «ایران هنوز جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد ولی به غنی‌سازی اورانیوم و ساختن رآکتور آب سنگین ادامه می‌دهد که هر دوی این فعالیت‌ها پتانسیل‌هایی نظامی را با خود دارند.»

مئیر داگان، رئیس تازه بازنشسته شده سازمان موساد، ماه گذشته گفت که «به دلیل مشکلات فنی و عواقب جدی تحریم‌ها بر ایران و یک سری مسائل دیگر»، تهران قادر نیست تا چهار سال آینده به بمب اتمی دست یابد.

اما سرلشگر آویوْ کوچاوی، رئیس جدید سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان)، روز ۵ بهمن، گفت که تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و «ایران می‌تواند تا دو سال دیگر بمب اتم بسازد.»

این سخنان در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز از توانایی ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای «پس از سال ۲۰۱۵» خبر داده‌اند.

این ارزیابی‌ها در حالی است که دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، روز ششم بهمن‌ماه در سخنرانی خود در داووس سوئیس گفت که جامعه بین‌الملل مدرکی برای اثبات اینکه ایران در حال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ندارد.

اسرائیل و هم‌پیمانان آن از سال‌ها پیش، از برنامه هسته‌ای ایران احساس خطر کرده‌اند اما از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران که او غنی‌سازی را از سر گرفت و همزمان از نابودی اسرائیل از نقشه جغرافیا سخن گفت و هولوکاست را نیز انکار کرد، این احساس «خطر» جدی‌تر شده‌است.
XS
SM
MD
LG