لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۳

آغاز خروج کارکنان سفارت بریتانیا از ایران؛ تعطیلی سفارت نروژ


حمله‌کنندگان به محوطه‌های سفارت‌خانه‌ای بریتانیا در تهران. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
حمله‌کنندگان به محوطه‌های سفارت‌خانه‌ای بریتانیا در تهران. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
در پی حمله به محوطه‌های سفارت بریتانیا در تهران، بریتانیا بخشی از کارمندان خود را از ایران خارج کرده‌است.

در همین حال روز چهارشنبه خبر رسید که ساعاتی پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران، نروژ سفارت خود را در پایتخت ایران به حال تعطیل درآورده است.

به گفته یک بیانیه رسمی دولت بریتانیا، مسئولان این کشور برای حفظ امنیت کارکنان سفارت، بخشی از کارمندان خود را از ایران خارج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که «تأمین امنیت کارکنان و خانواده‌هایشان اولویت اول ما است» ولی از تعداد کارکنانی که ایران را ترک کرده‌اند خبری نداد و جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

دو منبع دیپلماتیک نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که هم‌اینک «تمامی کارمندان دیپلماتیک» بریتانیایی از ایران خارج شده‌اند.

این منابع دیپلماتیک غربی که با کارکنان سفارت صحبت کرده‌اند از «آسیب شدید» به اموال بریتانیا در هر دو محوطه سفارتخانه و مجتمع مسکونی کارمندان خبر می‌دهند.

خروج اموال سفارت بریتانیا توسط حمله‌کنندگان. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
خروج اموال سفارت بریتانیا توسط حمله‌کنندگان. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
به گفته این دو منبع، اموال شخصی کارمندان بریتانیایی غصب یا تخریب شده و یکی از این دو منبع حمله به این ساختمان‌ها را با واژه «قلع و قمع» توصیف کرد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه گروه‌هایی که رسانه‌های ایران از آنها به عنوان «دانشجو» نام می‌بَرد با ورود به ساختمان اصلی سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف و سنگ و شکستن شیشه‌ها کرده و پس از سوزاندن یک خودرو، پرچم بریتانیا را نیز به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر، رویترز و فرانسه، گروه معترض دیگری نیز در همین روز به مرکز فرهنگی و مجموعه مسکونی کارمندان سفارت بریتانیا در باغ قلهک در شمال تهران وارد شده و پس از سوزاندن مدارک و تخریب اموال، ۶ تن از کارمندان را نیز به طور موقت به «گروگان» گرفتند.

به نوشته رسانه‌های ایران، حمله‌کنندگان به باغ قلهک در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر و حمله‌کنندگان به سفارتخانه در خیابان فردوسی نیز در حدود ۵۰ نفر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلده استاین‌فلد، سخنگوی وزارت خارجه نروژ، روز چهارشنبه خبر داد که «پس از حمله به سفارت بریتانیا، سفارت نروژ از روز سه‌شنبه بسته شده‌است.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد مدت زمان تعطیل ماندن سفارتخانه نروژ گفت: «مرتباً در حال ارزیابی وضعیت هستیم.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه نروژ مسئله تخلیه کارکنان سفارت نروژ از ایران «مورد ارزیابی قرار گرفته اما هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.»

حمله به مجموعه‌های سفارت بريتانيا در تهران، واکنش شدید بین‌المللی ازجمله از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد را در پی داشته‌است.
XS
SM
MD
LG