لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

اعتراض در نقاط مختلف جهان، به طرح جابه‌جایی اجباری فلسطینیان


یکی از بادیه‌نشینان فلسطینی در اسرائیل.
یکی از بادیه‌نشینان فلسطینی در اسرائیل.
بیش از ۵۰ هنرمند و نویسنده معروف بریتانیایی با انتشار نامه‌ای، به طرح اسرائیل برای اخراج اجباری ۷۰ هزار نفر از فلسطینیان ساکن صحرای نَقَب از روستاهای خود اعتراض کردند.

این نامه که از سوی روزنامه بریتانیایی «گاردین» منتشر شده بخشی است از یک حرکت اعتراضی یک‌روزه که قرار است روز شنبه، نهم آذر، در اسرائیل، مناطق فلسطینی، و چندین کشور دیگر علیه طرح یادشده انجام شود.

صحرای نقب نیمه جنوبی کشور اسرائیل را تشکیل می‌دهد و برپایه طرحی که لایحه آن از تصویب کابینه اسرائیل گذشته قرار است بادیه‌نشینان بومی نقب که در ۳۵ روستای فلسطینی این ناحیه زندگی می‌کنند به طور اجباری جابه‌جا شوند.

دولت اسرائیل از این روستاها با عنوان «روستاهای به‌رسمیت شناخته نشده» یاد می‌کند و بنا بر طرحی که بر اساس نام وزیر پیشنهاددهنده آن «طرح پراور» نام گرفته قرار است ساکنان این روستا به شهرک‌های مشخصی منتقل شوند.

به نوشته روزنامه گاردین، دولت اسرائیل قصد دارد به طور همزمان طرح ساخت شهرک‌های جدید برای یهودیان را در این مناطق راه‌اندازی کند.

«طرح پراور» هم‌اینک از سوی هیئت وزرای اسرائیل تأیید شده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی برای تصویب نهایی در پارلمان این کشور به رأی گذاشته شود.

به نوشته گاردین، در میان ۵۰ امضاکننده بریتانیایی نامه اعتراضی به «طرح پراور» نام‌هایی چون آنتونی گورملی، نقاش، جولی کریستی، هنرپیشه، مایک لی، کارگردان، و برایان انو، موسیقی‌دان، به چشم می‌خورد.

هنرمندان و نویسندگان امضاکننده این نامه از دولت بریتانیا خواسته‌اند تا در مورد کارنامه حقوق بشری اسرائیل از مقامات اسرائیلی توضیح بخواهد و تعهدات بین‌المللی آن کشور را به مقامات اسرائیلی گوشزد کند.

بادیه‌نشینان فلسطینی حدود ۳۰ درصد از جمعیت صحرای نقب را تشکیل می‌دهند، اما روستاهای آنها تنها ۲٫۵ درصد از مساحت این ناحیه را دربر می‌گیرد.

پیش از تشکیل کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸، ساکنان این روستاها در سراسر این صحرا زندگی عشایری داشتند، اما امروزه دو سوم از این ناحیه به عنوان منطقه آموزش نظامی اعلام شده و کوچ عشایری در آن امکان‌پذیر نیست.

به نوشته گاردین، روستاهای یادشده هم‌اینک از خدماتی چون آب لوله‌کشی، برق، تلفن، جاده، مدرسه، و درمانگاه برخوردار نیستند و برخی از آنها به صورت «حلبی‌آباد» ساخته شده‌اند.

گاردین می‌نویسد که بنا بر طرح جدید، قرار است ساکنان فلسطینی این روستاها که در دهه ۱۹۵۰ به شهروندی اسرائیل درآمدند به هفت شهرک «فقیر، پرجمعیت، و جرم‌خیز» منتقل شوند.

به نوشته این روزنامه، دولت اسرائیل اما می‌گوید که انتقال اهالی این روستاها به شهرک‌های جدید این امکان را به آنها می‌دهد که «در خانه‌های مدرن زندگی کنند، به مشاغل رایج بپردازند، و کودکان خود را به مدرسه بفرستند».

دولت اسرائیل همچنین اعلام کرده است که بابت جابه‌جایی اهالی این روستاها مبالغی جبرانی را به آنها خواهد پرداخت.

امضاکنندگان بریتانیایی نامه اعتراضی اما، این اقدام اسرائیل را قابل مقایسه با «آپارتاید» دانسته‌اند و «مرکز قانونی حقوق اقلیت عربی در اسرائیل» موسوم به «عدالت»، در سایت خود نوشت که «هدف اصلی لایحه پراور قطع آخرین پیوندهای تاریخی بادیه‌نشینان با سرزمین‌شان است».

روزنامه «جروزالم پست» روز ۲۳ نوامبر نوشت که کارزاری که سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری علیه «طرح پراور» به راه انداخته‌اند ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و وزارت خارجه اسرائیل «خود را آماده مقابله با محکوم شدن این طرح از سوی مجامع بین‌المللی» می‌کند.
XS
SM
MD
LG