لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

صالحی: «جشن اتصال برق» نیروگاه بوشهر به شبکه تا اواخر ماه رمضان


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
در حالی که از زمان راه‌اندازی اولیه نیروگاه بوشهر در شهریور ۸۹، راه‌اندازی نهایی و اتصال آن به شبکه برق بارها به تعویق افتاده است، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران می‌گوید که «جشن اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری، اواخر ماه رمضان، [هفته اول شهریورماه]، برگزار می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی روز دوشنبه در این باره گفت: «در حال حاضر نیروگاه بوشهر عملاً بهره‌برداری شده‌است. شهریور سال گذشته سوخت به قلب راکتور برده شد که جشن آن نیز برگزار شد؛ آن آغاز فرآیند نیروگاه هسته‌ای بود.»

نیروگاه هزارمگاواتی بوشهر که از سوی روسیه‌ در دست تکمیل است پس از سه دهه و نیم تأخیر، قرار بود تا پیش از پایان سال میلادی گذشته به شبکه برق متصل شود اما راه اندازی آن تاکنون چندین بار به تعویق افتاده‌است.

نیروگاه بوشهر در یکسال گذشته بارها خبرساز شده‌است. بار نخست، انتشار اخبار مربوط به کرم رایانه‌ای «استاکس‌نت» باعث شد تا فعالیت‌ها در این نیروگاه با کندی روبه‌رو شود و سپس منابع روسی از شکسته شدن «يک پمپ» در مخزن سوخت آن خبر دادند.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه اظهار داشت: «پیش از این اعلام کرده بودیم که آخر بهمن ماه وضعیت راکتور بوشهر بحرانی خواهد شد یعنی نیروگاه، قدرت تولید نمی‌کند اما فعل و انفعالات هسته‌ای در آن آغاز می‌شود. در فرآیند هسته‌ای قدرت باید آرام آرام افزایش یابد که شش ماه تا یک سال طول می‌کشد.»

وی افزود: «آخر بهمن ماه سال گذشته مشکلی در نیروگاه بوشهر پیش آمد و کار یکی از پمپ‌ها با مشکل روبه‌رو شد. می‌توانستیم کار را ادامه دهیم اما گفتیم ادامه نمی‌دهیم چون به مردم قول داده‌ایم که ایمنی در اولویت است و بعد از رفع مشکل آن را راه‌اندازی می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «بعد از بروز مشکل در کار نیروگاه گفتیم بهتر است قلب راکتور را باز کنیم، سوخت‌ها را خارج کنیم و بررسی کنیم که آیا براده‌های آن روی سوخت نشسته‌است یا خیر؟ سوخت‌ها را شستیم و در قلب راکتور قرار دادیم و این موضوع کار ما را حدود دو ماه به تاخیر انداخت.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، «اما در حال حاضر فعل و انفعالات هسته‌ای رخ داده و بخار در حال تولید است. امیدواریم تا اواسط ماه رمضان ۴۰ درصد قدرت را به دست آوریم و پس از آن برق به شبکه سراسری وصل شود اما چون صددرصد شدن قدرت نیروگاه در ماه رمضان صورت می‌گیرد جشن آن را اواخر ماه رمضان برگزار می‌کنیم.»

روز ۲۲ اردیبهشت، خبرگزاری‌های روسی به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده‌بودند که نیروگاه اتمی بوشهر «ظرف هفته‌های آینده به طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.»

در همان تاریخ منابع خبری ایران نیز از راه‌اندازی اولیه و سوخت‌گذاری مجدد نیروگاه بوشهر خبر داده و وعده دادند که تا دو ماه دیگر برق تولیدی آن وارد مدار خواهد شد.

این ادعا با واکنش کارشناسان اتمی روبه‌رو شده و نصرت واحدی، فيزيکدان ايرانی مقيم آلمان، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که «تنها دو ماه برای این کار کافی نیست. آن چه اهمیت دارد این است که اینها میله‌ها را داخل راکتور نصب کرده‌اند ولی با وجودی که سوخت اتمی وجود دارد و همه چیز آماده‌است، این نیروگاه هنوز نوترون ندارد.»

روز دوشنبه گذشته شرکت روس‌اتم، پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام کرد که پنج نفر از متخصصان روسی که در نیروگاه بوشهر کار می‌کردند، در سانحه هوایی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این افراد به مدت طولانی در پروژه نیروگاه بوشهر شرکت داشته‌اند و وظیفه این متخصصان تکمیل نیروگاه بوشهر و مقام‌سازی آن دربرابر زمین‌لرزه بوده‌است.

دکتر رضا تقی‌زاده، کارشناس هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید، روسیه تنها به مدت دو سال کنترل نیروگاه بوشهر را بر عهده خواهد گرفت و بعد از آن، نظارت بر نیروگاه به نیروهای بومی در ایران سپرده خواهد شد، موضوعی که در صورت ادامه فعالیت این نیروگاه در شرایط عادی موضوع مهمی نیست، اما در شرایط بحرانی مانند زمین‌لرزه و غیره شاید باعث فاجعه شود.
XS
SM
MD
LG