لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

تاثیر انرژی‌بخش قهوه، تلقین یا واقعیت؟


بر پایه پژوهش تازه‌ای که در مورد تاثیرات کافئین روی بدن و دستگاه عصبی انسان صورت گرفته تاثیر انرژی‌بخش یا هوشیارکننده قهوه ممکن است تلقین و تصوری بیش نباشد.

پژوهشگران در دانشگاه شرق لندن در تحقیقات خود به ۸۸ داوطلب که سن آنها بین ۱۸ تا ۴۷ سال بود در روز دو فنجان قهوه دادند. آن عده که به اعتراف خود به نوشیدن قهوه اعتیاد دارند همه گفتند که نوشیدن این فنجان‌های قهوه در آن مدت مشخص هم به انرژی و هوشیاری ذهنی آنها کمک کرد. اما نکته در این بود که پژوهشگران حقیقت را به این داوطلبان نگفته بودند و به جای قهوه واقعی به آنها قهوه بدون کافئین داده بودند.

بنابراین پژوهشگران ادعا می‌کنند که برداشت عموم از تاثیر هوشیاری‌بخش قهوه بیشتر یک تصور است. در جریان این پژوهش قابلیت و کارکرد مغز، سرعت واکنش و حالات روحی داوطلبان از نزدیک بررسی و آزمایش شد. پژوهشگران می‌گویند آن عده‌ای که معمولا قهوه می‌نوشند با دیگران تفاوت چندانی نداشتند. فقط در مورد گذشت زمان و وقت‌شناسی کمی ازدیگران حساس‌تر بودند.

به گفته آنها تاثیر این تصور همگانی که قهوه و ماده کافئین آن به میزان هشیار و بیدار بودن ما می‌افزاید از تاثیر واقعی خود ماده کافئین در ذهن مصرف‌کنندگان قوی‌تر است.

البته این موضوع از نظر علمی کاملا ثابت شده‌است که کافئین یک ماده فعالیت‌زا است و تاثیر آن روی مغز انسان حالت خستگی یا خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد اما در مورد میزان تأثیری که این نوشیدنی به‌واقع دارد گویا اغراق شده‌است.

قهوه از قرن نهم در ایران هم نوشیده می‌شد و گفته شده‌است که صوفی‌ها با کمک نوشیدن قهوه می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. نوشیدن قهوه و تجمع شاعران و هنرمندان در قهوه‌خانه‌ها که در دوران صفوی در ایران رواج پیدا کرد البته بعدها جای خود را به چای و چایخانه داد تا اینکه دوباره در دهه‌های معاصر جامعه ایران بازگشتی به قهوه نوشیدن را در میان برخی اقشار خود تجربه کند.

گذشته از چندوچون میزان هوشیاری بخشیدن قهوه، برخی دیگر از پژوهش‌ها که روی تاثیرات ماده کافئین انجام شده، مدعی است که نوشیدن چند فنجان قهوه در روز باعث به حرکت در آوردن مجموعه فعالیت‌های زنجیره‌واری در مغز می‌شود که در حد چشمگیری می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

در برخی از کشورهای غربی مثل بریتانیا که قهوه، نوشیدنی مرسوم نبوده اکنون این نوشیدنی گسترش فراوانی پیدا کرده‌است و براساس آمار اتحادیه فروشندگان قهوه در این کشور روزانه ۷۰ میلیون فنجان قهوه نوشیده می‌شود. نتایج این تحقیقات که توسط پژوهشگران دانشگاه شرق لندن انجام شده قرار است در مجله Appetite (اشتها) چاپ شود.
XS
SM
MD
LG