لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

درخواست ۲۵ سناتور کانادایی برای آزادی ۲۵ زندانی سیاسی ایرانی


سنای کانادا.
سنای کانادا.
بیست و پنج سناتور کانادایی روز سه‌شنبه خواستار آزادی فوری ۲۵ زندانی سیاسی در ایران از جمله سعید ملک‌پور، از ایرانیان ساکن کانادا، شدند که برای او حکم اعدام صادر شده‌ است.

سناتور لیندا فروم که ابتکار این حرکت اعتراضی از اوست به روزنامه کانادایی «نشنال پست» گفت که «بازداشت‌ها و اعدام‌های غیرقانونی زندانیان سیاسی در ایران به‌ویژه بازداشت و اعدام شهروندان کانادایی پذیرفتنی نیست».

وی افزود: «به عنوان عضوی از سنای کانادا نقض اسفناک حقوق بشر توسط رژیم ایران را محکوم می‌کنم و درخواست آزادی فوری زندانیانی که به طور غیرقانونی نگه داشته شده‌اند را دارم؛ کانادا در این قضایا سکوت اختیار نخواهد کرد.»

بنا بر این گزارش، هر یک از ۲۵ سناتور کانادایی در نطق‌های جداگانه جزئیات پرونده یکی از ۲۵ ایرانی زندانی را تشریح کرده‌اند که سعید ملک‌پور نیز یکی از این زندانیان بود.

سعید ملک‌پور، شهروند ایرانی ۳۵ ساله که کارت اقامت دائم کانادا را دارد، برنامه‌نویس رایانه‌ای است که حدود سه سال پیش، پس از ورود به ایران بازداشت و به «راه‌اندازی سایت‌های پورنوگرافی» متهم شد.

سال گذشته دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی مقیسه، آقای ملک‌پور را به اعدام محکوم کرد، اما این حکم در دیوان عالی کشور به دلیل «نواقص پرونده» نقض و به دادگاه بازگردانده شد، اما حکم اعدام سعید ملک‌پور اخیرا در دیوان عالی کشور تایید شد.

فعالانی که برای آزادی سعید ملک‌پور تلاش می‌کنند می‌گویند که وی در زندان‌های ایران با شوک‌ الکتریکی و ضربه‌های کابل شکنجه شده‌ است.

علیداد مافی نظام، عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، به روزنامه «نشنال پست» گفت که جامعه ایرانیان کانادا از این که فریادهای کمک‌شان هم‌اینک شنیده شده و سناتورها موضع خود را در این مورد بیان کرده‌اند خوشحال هستند.

وی افزود که «هم‌اینک چند تن از ساکنان کانادا در زندان‌های ایران می‌پوسند و لازم است تا درخصوص این مسئله اطلاع‌رسانی شود».

به گفته آقای مافی نظام، ایرانیان ساکن کانادا به طور فزاینده‌ای نسبت به این که در صورت سفر به ایران با اتهام‌هایی خودسرانه یا ساختگی روبه‌رو شوند به ترس افتاده‌اند.

روز شنبه چهار فوریه در اعتراض به حکم اعدام سعید ملک‌پور، با فراخوان مرکز بین‌المللی حقوق بشر و با حمایت سازمان عفو بین‌الملل و جبهه متحد دانشجویی در کانادا تجمعی برگزار شد.

الکس نیو، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل کانادا، در تجمعی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا، پایتخت کانادا، که در اعتراض به حکم اعدام سعید ملک‌پور برگزار شد، گفت ایران به ماشین کشتار تبدیل شده ‌است و هر روز سه نفر در ایران اعدام می‌شوند.

پیش از این در دوم تیرماه سال ۱۳۸۲ یک خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی به نام زهرا کاظمی در حین عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بر اثر ضربات وارده در ۲۰ تیرماه در بیمارستان نظامی بقیة‌الله اعظم جان سپرد.
XS
SM
MD
LG