لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا دوسوم پارلمان محلی را در دست گرفتند


آرتور ماس، رئیس حکومت محلی کاتالونیا در میان پرچم‌های کاتالونیا.
آرتور ماس، رئیس حکومت محلی کاتالونیا در میان پرچم‌های کاتالونیا.
نتیجه آرا انتخابات محلی منطقه کاتالونیای اسپانیا که روز یک‌شنبه، پنجم آذر، برگزار شد نشان می‌دهد که احزاب جدایی‌طلب در این منطقه موفق به کسب اکثریت آرا شده‌اند اما حکومت فعلی محلی کاتالونیا نتوانسته‌است از پشتیبانی لازم رأی‌دهندگان برای برگزاری همه‌پرسی در خصوص جدایی از اسپانیا برخوردار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج منتشرشده این انتخابات نشان می‌دهد که هم‌اینک دو سوم از ۱۳۵ کرسی پارلمان محلی کاتالونیا به چهار حزب مختلف جدایی‌طلب اختصاص یافته که همگی خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد جدایی از اسپانیا هستند.

آرتور ماس، رئیس حکومت محلی کاتالونیا خواستار برگزاری این انتخابات زودهنگام شده‌بود تا میزان حمایت مردمی از مسئله استقلال کاتالونیا را بسنجد، اما حزب او در انتخابات روز یک‌شنبه با افت شدید آرا روبه‌رو شده و تعداد کرسی‌هایش در پارلمان محلی از ۶۲ به ۵۰ کرسی کاهش یافت.

این امر وضعیت را برای آرتور ماس جهت رهبری یک ائتلاف برای حرکت به سوی همه‌پرسی را دشوار می‌سازد.

حزب راست میانه آقای ماس، موسوم به «حزب همگرایی و اتحاد»، با وجود از دست دادن ۱۲ کرسی در انتخابات روز یک‌شنبه، هم‌چنان بزرگ‌ترین حزب در صحنه سیاسی کاتالونیا است.

«خوزه ایگناسیو توره‌بلانکا»، رئیس شعبه مادرید از شورای اروپایی روابط خارجه به رویترز گفت که «آرتور ماس آشکارا اشتباه کرده‌است و با اینکه اوست که برنامه جدایی از اسپانیا را پیش برده اما مردم نشان دادند که ترجیح می‌دهند افراد دیگری این برنامه را به پیش ببرند.»

کاتالونیا، منطقه‌ای خودمختار در شمال شرقی اسپانیا به مرکزیت شهر بارسلون است که هفت‌ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و مردم آن نسبت به دیگر نقاط اسپانیا در رفاه نسبی به‌سر می‌برند.

بحران اقتصادی اسپانیا باعث نارضایتی مردم کاتالونیا از وضعیت این کشور شده و بسیاری از مردم این منطقه معتقدند که نظام مالیاتی اسپانیا نسبت به کاتالان‌ها تبعیض قائل شده و رویکرد اقتصادی مادرید به کاتالونیا عادلانه نیست.

اسپانیا هشدار داده که استقلال کاتالونیا به معنی خروج آن منطقه از اتحادیه اروپا است و اسپانیا از نظر قانونی می‌تواند از ورود دوباره کاتالونیا به عنوان یک کشور مستقل به این اتحادیه جلوگیری کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بین ۴۵ تا ۵۳ درصد از مردم کاتالان هوادار استقلال هستند اما بسیاری از مردم نیز نسبت به دشواری‌های خروج از اتحادیه اروپا نگرانی دارند.
XS
SM
MD
LG