لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۸

روسیه حمله به سفارت بریتانیا را محکوم کرد


حمله‌کنندگان به محوطه‌های سفارت‌خانه‌ای بریتانیا در تهران. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
حمله‌کنندگان به محوطه‌های سفارت‌خانه‌ای بریتانیا در تهران. ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱.
دولت چین با وجود روابط نزدیکی که با ایران دارد، روز چهارشنبه از حمله به سفارت بریتانیا در ایران انتقاد کرد. در همین روز روسیه نیز با محکوم کردن این حملات آن را «غیر قابل قبول» نامید.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه این حمله‌ها را «بی‌حرمتی به مردم بریتانیا و جامعه بین‌الملل» توصیف کرد.

این واکنش‌ها پس از آن اعلام می‌شود که حمله به مجموعه‌های سفارتی بریتانیا در تهران از سوی رئیس جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، بریتانیا و شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم شده‌است.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه افرادی که رسانه‌های ایران از آنها به عنوان «دانشجو» نام می‌بَرد با ورود به ساختمان‌های سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران و باغ قلهک در شمال تهران اقدام به تخریب اموال کرده و پرچم بریتانیا را به آتش کشیدند. این افراد شش تن از کارکنان سفارت را نیز برای مدتی به «گروگان» گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «هونگ لِی»، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پکن گفت: «چین همیشه تأکید کرده‌است که امنیت و احترام کارکنان دیپلماتیک و اموال باید رعایت شده و از آنها حفاظت شود.»

وی با اشاره به حمله‌ها به سفارت بریتانیا در تهران افزود: «این حمله‌ها مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی است و باید با آنها برخورد لازم انجام شود.»

روسیه نیز روز سه‌شنبه حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرد و از مقام‌های ایرانی خواست تا برای برقراری دوباره نظم اقداماتی فوری انجام دهد.

حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا در تهران.
حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا در تهران.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه روسیه، این حملات را «ناپذیرفتنی و سزاوار محکوم شدن» خواند و ابراز امیدواری کرد که «مقام‌های ایرانی فوراً نظم و آرامش را بازگرداندند، در مورد اتفاقات رخ داده تحقیق کرده و از تکرار چنین رویدادهایی جلوگیری کنند.»

وزارت خارجه روسیه در ادامه با اعلام حمایت از دیپلمات‌های بریتانیایی افزود که این حملات «مغایر با هنجارهای پذیرفته شده قانون بین‌الملل است.»

پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرد و از ایران خواست به تعهدات بین‌المللی‌اش دراین زمینه عمل کند، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه این حملات را «قویاً» محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم کلینتون که در نشستی در کره جنوبی سخن می‌گفت اظهار داشت که ایالات متحده از دولت ایران انتظار دارد تا از جان و مال دیپلمات‌ها حفاظت کند.

هیلاری کلینتون این حمله‌ها را «بی‌حرمتی به مردم بریتانیا و جامعه بین‌الملل» دانست.

«ماجراجویی آمریکا و انگلیس پیرامون این اقدام دانشجویان، فرصت‌طلبی است»

با وجود اینکه وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای از آنچه که «برخی رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضین» در حمله به سفارت بریتانیا خوانده‌است ابراز تاسف کرده و «از مسئولان امر خواسته‌است تا اقدام‌ها و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه به عمل آورند»، رئیس مجلس شورای اسلامی به انتقاد از واکنش بریتانیا به این حمله‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس، دراین باره گفت: «مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت به آرامش و ایجاد نظم و اجرای قانون، رفتار عجولانه آمریکا و انگلیس را در ماجراجویی پیرامون این اقدام دانشجویان فرصت‌طلبی می‌داند که قصد دارند از این مسئله سوءاستفاده کنند.»

علی لاریجانی در مود حمله به سفارت بریتانیا گفت: «این خشم برخاسته از چند دهه اقدامات سلطه‌طلبانه انگلیس در ایران است که گوشه‌هایی از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و مابقی آن در طول ادوار تسلط بخشیدن به نظام پهلوی در ایران است.»

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس، نیز در این ارتباط گفته‌است: «تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس تجلی احساسات پاک درونی آنان است.»

وی اضافه کرده‌است: «این اقدام به هیچوجه نباید دغدغه خاطر برای سایر دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌ها ایجاد کند.»

سخنان علاءالدین بروجردی در حالی بیان می‌شود که سفارت نروژ در تهران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد به خاطر حفظ امنیت کارکنان خود، این سفارتخانه را به حالت تعطیل درآورده‌است.

حمله به سفارت بریتانیا یک روز پس از آن رخ می‌دهد که سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه از تصمیم ایران برای کاهش روابط بین دو کشور ابراز تاسف کرده و گفته بود که لندن در حال بررسی اقداماتی در پاسخ به این رویکرد جمهوری اسلامی است.
XS
SM
MD
LG