لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

«همراهی چین و روسیه» با قطعنامه پیشنهادی جدید علیه ایران


یکی از نشست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد.
یکی از نشست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد.
دیپلمات‌ها می‌گویند در جریان نشست روز چهارشنبهٔ شش قدرت جهانی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه نیز با محتوای قطعنامه پیشنهادی این جلسه درخصوص سرزنش ایران به خاطر توسعه برنامه غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات غربی، این قطعنامه پیشنهادی هم‌اینک از سوی شش قدرت جهانی برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور فرستاده شده و این شورا قرار است اواخر هفته جاری این قطعنامه را به رأی بگذارد.

قدرت‌های جهانی در پیش‌نویس این قطعنامه نسبت به آن چه «سرپیچی» ایران از درخواست سازمان ملل جهت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای با کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی توصیف شده ابراز «نگرانی جدی» کرده‌اند.

در متن این پیش‌نویس به‌ویژه نسبت به تأسیسات زیرزمینی فردو که، بنا به گزارش تازه آژانس، ایران طی سه ماه اخیر ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در آن دو برابر کرده ابراز نگرانی شده‌ است.

به گفته دیپلمات‌ها، روسیه و چین که همواره به تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه صادرات نفت ایران انتقاد داشته‌اند در آغاز نشست مذکور نیز تمایلی به توافق بر سر قطعنامه جدید نداشتند، اما نظر این دو کشور در جریان نشست روز چهارشنبه تغییر کرده‌ است.

روز دوشنبه با آغاز نشست شورای حکام آژانس در وین، دیپلمات‌های غربی ابراز امیدواری کرده‌ بودند تا با پیوستن چین و روسیه به جرگه کشورهای موافق با افزایش فشار بر ایران، کوششی در جهت متقاعد ساختن اسرائیل مبنی بر این که رویکرد دیپلماتیک هم‌چنان بر اقدام نظامی ارجحیت دارد صورت بگیرد.

خبر همصدا شدن روسیه و چین با چهار کشور ایالات متحده، فرانسه، آلمان، و بریتانیا در سرزنش ایران یک روز پس از آن گزارش می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر تهدیدهای چند ماهه اخیر خود علیه ایران را با لحنی تندتر تکرار کرد.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت که «جامعه جهانی تا وقتی برای فعالیت‌های اتمی ایران خط قرمز تعیین نکرده، حق ندارد از اسرائیل بخواهد در قبال جمهوری اسلامی صبر پیشه کند».

به نوشته رویترز، اعلام حمایت شش قدرت جهانی از این قطعنامه پیشنهادی را می‌توان تضمینی برای تصویب آن در شورای حکام به‌شمار آورد، اما دیپلمات‌های غربی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند تا طی روزهای آینده حمایت حداکثری کشورهای عضو شورای حکام را در این مورد جلب کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در صورت تصویب قطعنامه جدید در شورای حکام این قطعنامه احتمالاً به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارجاع داده ‌می‌شود که این امر می‌تواند به افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران بینجامد.

قدرت‌های جهانی و اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران و فراخوان‌های مقام‌های ایرانی برای نابودی کشور اسرائیل نگران‌اند، اما سران جمهوری اسلامی نگرانی از برنامه هسته‌ای خود را «بی‌اساس» توصیف می‌کنند.
XS
SM
MD
LG