لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

کمیته سنا: سیا در مورد روش‌های بازجویی اطلاعات نادرست داده‌است


یک گزارش تازه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا می‌گوید که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، سال‌ها است که دولت آمریکا و افکار عمومی را در مورد جنبه‌های برنامه خشن بازجویی خود از مظنونان گمراه کرده و رفتار خشنی که با بازداشت‌شدگان داشته را از دولت این کشور مخفی نگاه داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش که خبر آن روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» بازتاب یافته، آمده‌است که در تأسیسات بازجویی سی‌آی‌ای که با نام «محوطه‌های سیاه» شناخته می‌شوند، «حتی پس از آن‌که تحلیل‌گران مطمئن بودند زندانیان اطلاعات بیشتری برای ارائه ندارند آنها را در معرض روش‌های شدید بازجویی قرار می‌دادند.»

به نوشته رویترز کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که بر کار سی‌آی‌ای نظارت دارد، پیش‌نویس گزارش خود از برنامه بازجویی سی‌آی‌ای را بیش از یک سال پیش در ۶۳۰۰ صفحه تکمیل کرد اما این گزارش هم‌چنان محرمانه مانده‌بود.

در این گزارش نمونه‌هایی از سوءرفتار با زندانیان ذکر شده که مقامات دولتی از آن بی‌خبر بوده‌اند ازجمله «فرو بردن مکرر زندانی در مخزن آب یخ در بازداشتگاهی در افغانستان».

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این روش‌ها با روش القای مصنوعی غرق شدن در آب (واتر بوردینگ)، که پیش از این گزارش شده‌بود شباهت دارد اما روش قرار دادن زندانی در آب یخ در هیچ‌یک از فهرست‌های روش‌های تأییدشده بازجویی وزارت دادگستری آمریکا دیده نمی‌شود.

مقام‌های آمریکایی هم‌چنین می‌گویند که بررسی «میلیون‌ها» مکاتبه و گزارش نشان می‌دهد که تاکنون کمتر پیش آمده که اطلاعات «ارزشمند» به‌دست آمده توسط سی‌آی‌ای، ازجمله اطلاعاتی که به یافتن اسامه بن لادن منجر شد، در پی «روش‌های شدیدتر بازجویی» کسب شده‌باشد.

به نوشته واشنگتن پست، با این‌که این روش‌ها یا بی‌نتیجه بوده یا نتیجه بسیار کمی دربر داشته، سازمان سی‌آی‌ای به ناحق، اطلاعات مفید به‌دست‌آمده را به این روش‌های شدید بازجویی نسبت می‌داده در صورتی که زندانیان، این اطلاعات را پیش از اِعمال این روش‌ها در اختیار بازجویان قرار داده‌بودند.

یک سخنگوی سی‌آی‌ای به روزنامه واشنگتن پست گفت که سازمان سی‌آی‌ای «هنوز نسخه نهایی این گزارش را ندیده و بنابر این نمی‌تواند در این مورد اظهارنظر کند.»

برخی مقام‌های کنونی و پیشین سی‌آی‌ای به این روزنامه گفته‌اند که تحقیقات منجر به این گزارش، «اشتباهات اطلاعاتی زیادی دارد و در آن نتیجه‌گیری‌های گمراه‌کننده‌ای انجام شده‌است.»

در ماه مارس، سناتور «دایَن فاینستاین» که ریاست کمیته اطلاعاتی سنا را برعهده دارد، سازمان سی‌آی‌ای را متهم کرد که اقدام به جستجو در رایانه‌های مورد استفاده گزارش‌دهندگان به این کمیته کرده و نسبت به قانونی بودن این اقدام سی‌آی‌ای ابراز شک کرد.
XS
SM
MD
LG