لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

شهرداری تهران: سفارت انگلیس «یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان» جریمه شد


سردر باغ قلهک، اقامتگاه برخی از کارکنان سفارت بریتانیا در تهران.
سردر باغ قلهک، اقامتگاه برخی از کارکنان سفارت بریتانیا در تهران.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می گوید که کارکنان سفارت بریتانیا «۳۰ اصله درخت دیگر» را در باغ قلهک قطع کرده‌اند و به همین دلیل برای انگلیسی‌ها جریمه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌محمد مختاری، اظهار داشت که «۳۱۰ اصله درخت کهنسال در باغ قلهک قطع شده‌است، و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد ۳۰ اصله درخت دیگر نیز قطع شده‌است.»

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می گوید: «در ابتدا جریمه ۵۱۰ میلیون تومان بود، اما به دلیل اینکه جرم را دوباره انجام داده‌اند کمیسیون تشکیل و قرار شد انگلیسی ها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جریمه شوند.»

وی ادامه داد: «در کمیسیون ماده ۷ مجدد موضوع بررسی و جریمه انگلیسی‌ها سه برابر شده‌است.»

باغ قلهک در شمال خیابان شریعتی (جاده قدیم شمیران) تهران واقع شده و بیست هکتار وسعت دارد. بر اساس اسناد تاریخی، ناصرالدین شاه، پادشاه قاجار، این باغ را برای اقامت سفیر بریتانیا به وی واگذار کرده بود. بخشی از این باغ هم‌اکنون اقامتگاه برخی از کارکنان سفارت بریتانیا در تهران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرعامل سازمان پارک‌های تهران هم‌چنین بریتانیایی‌ها را متهم کرد که «تعدادی از تنه‌های درخت را خارج کرده‌اند تا آثار جرم را پاک کنند» و افزود که «مشخص نیست درختان را به کجا بردند، ولی گزارش‌هایی در این زمینه رسیده‌است.»

سفارت بریتانیا در تهران روز دهم آبان گزارش منتشر شده از سوی شهرداری تهران مبنی بر قطع بیش از ۳۰۰ اصله درخت در باغ قلهک را تکذیب کرد.

وب‌سایت سفارت بریتانیا در تهران دلیل از بین رفتن ۳۱۰ اصله درخت این باغ را قطع منبع آب باغ قلهک به دلیل توسعه متروی تهران در حدود سه سال پیش ذکر کرده‌است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پیشتر گفته بود: «پرونده تخلفات سفارت انگلیس» در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

شهردار تهران، کارمندان سفارت بریتانیا را متهم کرده‌است که درختان این باغ را خشکانده‌اند.

نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس ایران در نامه‌ای مدعی شدند که سفارت بریتانیا در تهران در سال ۱۳۱۳ ‬خورشیدی (۱۹۳۴ میلادی) بر خلاف قوانین ایران که مالکیت دولت‌ها و اتباع بیگانه را بر اموال غیرمنقول ممنوع می‌سازد، با آن چه «کلاهبرداری» و «تبانی با مأموران وقت ثبت اسناد» خوانده شده، باغ قلهک را به نام دولت بریتانیا به ثبت رسانده و باغ را به مالکیت خود درآورده‌اند.

خردادماه سال ۸۶، الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، خواستار «بازپس‌گیری» باغ قلهک از سفارت بریتانیا شد و از جمع‌آوری امضا برای طرحی دو فوریتی در این مورد خبر داد.

در همان زمان داریوش قنبری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هر گونه اقدام آن مجلس در این زمینه را ناموجه دانست و گفت: «اگر کسانی درباره مالکیت بریتانیا بر باغ قلهک شک و شبهه دارند، می‌توانند در مراجع قضایی اقامه دعوی کنند.»

ساختمان در اختیار سفارت بریتانیا در باغ قلهک در سال‌های اخیر بارها شاهد تظاهرات یا حملات هواداران دولت ایران بوده‌ است.
XS
SM
MD
LG