لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

ابراز امیدواری هیلاری کلینتون برای آزادی دو آمریکایی


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده،
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده،
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه گفت که روی وعده رئیس دولت ایران در مورد آزادی دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران «حساب می‌کند» و کشورش هم‌چنان امیدوار است جاش فتال و شین باوئر آزاد شوند.

خانم کلینتون در یک نشست خبری در سان‌فرانسیسکو به خبرنگاران گفت: «ما هم‌چنان امیدواری خود نسبت به آزادی دو آمریکایی جوان به عنوان یک اقدام بشردوستانه از سوی دولت ایران را حفظ کرده‌ایم.»

وی افزود ایالات متحده پیش از این نیز تأخیرهایی میان اعلام‌های مقامات رسمی ایران و اجرای آنها مشاهده کرده‌ است و در این مورد از چند منبع عمومی و خصوصی به مقام‌های آمریکایی اطمینان داده شده است که این دو جوان آزاد می‌شوند.

هیلاری کلینتون در ادامه گفت: «من روی این که دولت ایران به وعده رئیس این کشور عمل کند حساب می‌کنم و امیدوارم که به این امر سرعت بخشیده شود و بسیار زود شاهد آزادی آنها باشیم.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در آستانه سفرش به سازمان ملل در نیویورک، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در آمریکا وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد شوند.

این شبکه از قول رئیس جمهور ایران گفت که آزادی دو محبوس آمریکایی «به دلایل بشردوستانه» انجام می‌شود.

یک روز پس از آن که قوه قضائیه ایران با رد اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد آزادی زودهنگام دو تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران، از بررسی موضوع آزادی جاش فتال و شین باوئر در قبال وثیقه خبر داد، روزنامه شرق به نقل از نماینده رئیس جمهور عراق در تهران بار دیگر موضوع آزادی این دو را تأیید کرد.

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مردادماه ۸۸ و بحبوحه اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.

مسعود شفیعی، وکیل ایرانی این دو جوان، در گفت‌وگو با رادیوفردا مبلغ وثیقه این زندانیان را هر یک ۵۰۰ میلیون تومان، حدود نیم میلیون دلار، اعلام کرد، مبلغی که سارا شورد، همراه این دو زندانی، برای آزادی از زندان پرداخت کرد.
XS
SM
MD
LG