لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

هیلاری کلینتون: بشار اسد کسی نیست که راه اصلاحات را برگزیند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید رفتار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نشان می‌دهد که او کسی نیست که راه اصلاحات را برگزیند و اوضاع سیاسی سوریه «دیگر راه برگشتی ندارد».

وزیر خارجه آمریکا در مقاله‌ای که روز شنبه در روزنامه عربی‌زبان «الشرق‌الاوسط» منتشر کرد در مورد ادامه سرکوب‌ها توسط بشار اسد نوشت که «ادامه خشونت‌ها ممکن است تغییراتی که در سوریه در راه است را به تأخیر بیندازد، اما این خشونت‌ها نمی‌تواند اوضاع را به حال سابق برگرداند.»

وی در این مقاله افزود که اینک روشن است که وضعیت سوریه «دیگر راه برگشتی ندارد و اعمالی که اسد انجام داده ادعاهای وی در مورد اعتقاد او به اصلاحات را باطل کرده ‌است».

به گفته هیلاری کلینتون، سرکوب‌ها در سوریه خود باعث شده ‌است تا این کشور از مسیر اصلاحات خارج شود و وارد مرحله «تغییرات غیر قابل برگشت» بشود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه اطلاع می‌دهد که ایالات متحده در حال مطالعه احتمال پیگرد قانونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به خاطر «جنایات جنگی» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو مقام ارشد آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود روز جمعه با اعلام این موضوع به خبرنگاران، افزودند که مسئله اعمال تحریم علیه بخش نفت و گاز سوریه نیز هم‌اینک در دست بررسی است.

این مقامات گفتند: «از مسائل دیگری که به بررسی آن پرداخته‌ایم این است که آیا زمینه‌هایی برای اتهامات مربوط به جنایات جنگی وجود دارد و آیا ارجاعات به این موضوع مدخلیت دارد یا خیر.»

این مقام‌ها افزودند: «و ما همچنین اقدام‌های اقتصادی بیشتری را در دست بررسی داریم، به‌ویژه اقدامات مرتبط با بخش نفت و گاز در سوریه.»

در حالی که دبیرکل سازمان ملل با انتقاد شدید از بشار اسد از او خواسته ‌است مسائل را از راه‌های صلح‌آمیز حل کند، اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد با تحریم‌های بیشتر عرصه را بیش از پیش بر حکومت سوریه تنگ‌ کند.

ادامه لشکرکشی بشار اسد در شمال

در همین حال اعتراضات علیه حکومت بشار اسد که از سه ماه پیش آغاز شده و تاکنون دست‌کم ۱۴۰۰ کشته بر جای گذاشته روز شنبه نیز با سرکوب‌های بیشتری روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای بشار اسد، بامداد شنبه با پشتیبانی دست‌کم ۹ تانک و ۱۰ نفربر و در حال شلیک آتشبارهای سنگین وارد روستای بـِداما در منطقه جسرالشغور در نزدیکی مرز ترکیه شدند.

روز جمعه نیروهای نظامی و امنیتی سوریه به سرکوب معترضان ادامه داده و نیروهای زرهی خود را با پشتیبانی بالگردهای نظامی راهی «معرة‌النعمان» در ۴۵ کیلومتری مرز ترکیه کردند.

شماری زیادی از ساکنان مناطق شمالی سوریه از ترس نیروهای نظامی فراری شده و راهی مرز ترکیه شده‌اند. آخرین گزارش‌ها حاکی است شمار پناهندگان سوری در ترکیه از مرز ۱۰ هزار تن گذشته ‌است.

اعتراض به ثروتمندترین مرد سوریه

یکی از موارد اعتراض در راهپیمایی‌های روز جمعه در شهرهای مختلف سوریه، برکناری رامی مخلوف، ثروتمندترین فرد سوریه، و از بستگان نزدیک رئیس جمهوری این کشور بود.

رسانه‌های دولتی سوریه و روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه خبر دادند که در پی اعتراض‌های وسیع روز جمعه علیه رامی مخلوف، وی هم‌اینک اعلام کرده‌ است که قصد دارد از امور اقتصادی دست بکشد و بیشتر دارایی خود را صرف امور خیریه کند.

به نوشته گاردین، این اظهارات رامی مخلوف در دمشق و خارج از سوریه با استقبال روبه‌رو نشده و مخالفان بشار اسد به این مسئله به دیده تردید می‌نگرند.

مخالفان حکومت بشار اسد آقای مخلوف را مظهر فساد اقتصادی در سوریه می‌دانند و یکی از خواسته های آنان، کوتاه شدن دست وی از حوزه‌های اقتصادی بوده است.

رامی مخلوف، ۴۱ ساله، که کنترل بزرگ‌ترین شرکت تلفن همراه سوریه، سوریه‌تل، را در دست دارد از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده‌ است.
XS
SM
MD
LG