لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

«بررسی تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه ایران در کنگره آمریکا»


کنگره ایالات متحده مجموعه جدیدی از تحریم‌های سختگیرانه را علیه ایران در دست بررسی دارد که به‌ویژه بخش معادن و ساخت‌وساز ایران را هدف خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این طرح جدید در صورت تصویب بخش معادن و ساخت‌وساز ایران را در سال آینده در فهرست سیاه قرار خواهد داد چرا که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این دو بخش از صنایع ایران ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران دارد.

این طرح هم‌چنین قصد دارد ترتیبی دهد تا ایران تا سال ۲۰۱۵ تمام درآمدهای حاصل از صادرات نفت خود را از دست بدهد.

طرح مجلس نمایندگان آمریکا در مورد این بسته تحریمی ممکن است پیش از تعطیلات ماه اوت کنگره به تصویب برسد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به آسوشیتدپرس گفت که دست‌کم تا ماه سپتامبر قرار نیست در سنا درخصوص لایحه تحریمی جدید علیه ایران رأی‌گیری انجام شود.

در همین حال یکی از مقام‌های آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفت که کمیته بانکداری سنا که این بسته تحریمی را ارائه خواهد داد هم‌اینک در حال رایزنی در این خصوص با دولت است.

سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین، در این باره گفت که ایالات متحده باید بلادرنگ تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه ایران را به مورد اجرا بگذارد و افزود که «وقت دارد تمام می‌شود.»

خبر این لایحه تحریمی جدید پس از آن مخابره می‌شود که روزنامه واشینگتن پست روز شنبه ۲۹ تیر گزارش داده‌بود که کنگره آمریکا ارسال طرح تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخته است.

کنگره آمریکا معمولا هر تابستان طرحی برای تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید می‌فرستد، صرفنظر از این که کاخ سفید با تشدید تحریم‌ها موافق یا مخالف باشد.

به نوشته واشینگتن پست، به تعویق افتادن ارسال طرح توسط کنگره آمریکا با نامه ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به باراک اوباما، در مورد تلاش برای حل اختلافات با ایران از طریق مذاکره با دولت آینده حسن روحانی، همزمان شده است.

این نامه توسط دیوید پرایس، نماینده دموکرات از کارولینای شمالی و چارلز دنت، نماینده جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا تهیه شده است.

دیوید پرایس در خصوص موافقت یا مخالفت امضاکنندگان این نامه با افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفت که «ما درباره مسئله تحریم‌ها به شکلی باز برخورد می‌کنیم.»

وی افزود: «تحریم‌ها بخش مهمی از تلاش برای اعمال فشار بر روی ایران هستند، اما تحریم‌ها به خودی خود راه حلی دیپلماتیک به شمار نمی‌روند. تحریم یک ابزار است و می‌بایست با هدف واکنش به هر آنچه ایران انجام می‌دهد - یا از انجام آن سرباز می‌زند، - وضع و اجرا شوند.»

تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه ایران که به منظور واداشتن ایران به رفع نگرانی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده تاکنون زیان‌های اقتصادی بزرگی را به ایران وارد کرده است؛ جمهوری اسلامی نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌نامد.
XS
SM
MD
LG