لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

کنگره آمریکا در صورت نقض توافق ژنو، تحریم ایران را «تشدید می‌کند»


کمیته امور خارجه کنگره آمریکا.
کمیته امور خارجه کنگره آمریکا.
گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با ابراز تردید نسبت به پیروی ایران از مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو از کنگره آمریکا خواستند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، روز یک‌شنبه سوم آذر نسبت به «حسن نیت» ایران ابراز تردید کرده و اظهار نگرانی کردند که ایران ممکن است از توافق ژنو برای «پیدا کردن آزادی عمل در برنامه هسته‌ای خود» استفاده کند.

سناتور رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت مقرراتی که قرار است وضع شود به مذاکرات هسته‌ای با ایران «شش ماه فرصت می‌دهد تا به توافقی نهایی برسد در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.»

آقای منندز تاکید کرد که مقررات جدید این پیام روشن را می‌فرستد که در صورت شکست مذاکرات یا تخلف ایران از توافق‌ها قوانین تحریمی آماده اجرا هستند.

جلسه بعدی سنای آمریکا در تاریخ نهم دسامبر برگزار می‌شود و ادامه تصمیم‌ها در این مورد در آن جلسه مطرح خواهد شد.

ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ که در سومین دور از مذاکرات خود از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژنو گرد هم آمده بودند، پس از چهار روز گفت‌وگو سرانجام روز یک‌شنبه، سوم آذر، بر سر پرونده هسته‌ای ایران به توافق اولیه رسیدند.

ایران و ۱+۵ توافقنامه‌ای را امضاء کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شده‌اند تا گام‌های موازی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران بردارند.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از «بی‌اعتمادی عمیق» نسبت به جمهوری اسلامی ایران در بحث‌های روز یک‌شنبه کنگره آمریکا خبر می‌دهد.

بنا به گزارش این خبرگزاری، نمایندگان کنگره از طیف‌های مختلف سیاسی، ایران را متهم کردند که «قابل اعتماد نیست» و «سابقه مغشوش کردن عمدی مسائل را دارد».

اِد رویس، از حزب جمهوری‌خواه که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد نیز گفت که ایران «اهل تقلب» است.

با وجود این دیدگاه‌ها، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، موفق شد رهبران سنا را متقاعد کند تا به هنگام جریان داشتن مذاکرات با ایران از وضع مقررات جدید تحریمی خودداری کنند.

روز یک‌شنبه «جاش ارنست»، معاون سخنگوی رسمی کاخ سفید که در یک سفر داخلی باراک اوباما را همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث تضعیف ائتلافی بین‌المللی می‌شود که آمریکا حول مناقشه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، خبرنگاران از «جاش ارنست» پرسیدند که «آیا رییس جمهور علیه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کنگره از وتو استفاده خواهد کرد؟» و «جاش ارنست» از پاسخ به این پرسش خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG