لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

مرسی در سه شهر مصر منع رفت و آمد و وضعیت اضطراری اعلام کرد


میدان تحریر قاهره. ۲۵ ژانویه ۲۰۱۳.
میدان تحریر قاهره. ۲۵ ژانویه ۲۰۱۳.
در پی درگیری‌های مرگبار روزهای اخیر مصر، محمد مرسی، رییس جمهوری این کشور، برای ۳۰ روز در سه شهر مصر وضعیت اضطراری و مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد مرسی شامگاه یک‌شنبه در یک پیام تلویزیونی گفت که از بامداد دوشنبه، نهم بهمن، در سه شهر پورت سعید، اسماعیلیه، و شهر سوئز حکومت نظامی برقرار می‌شود و هشدار داد که برای برخورد با ناآرامی‌هایی که بسیاری نقاط از کشور را فراگرفته اقدامات دیگری را نیز در نظر دارد.

مرسی با وجود این هشدارها در سخنان خود افزود که «در مسیر آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون راه برگشتی نداریم.»

بنا بر گزارش‌ها، پس از نطق تلویزیونی آقای مرسی، صدها تن از اهالی سه شهر یادشده دست به تظاهرات اعتراضی زدند و فعالان سیاسی این شهرها نیز اعلام کردند که مقررات منع رفت و آمد را رعایت نخواهند کرد.

رییس جمهوری مصر در نطق خود همچنین به منظور آرام کردن وضعیت، خواستار گفت‌وگو میان جناح‌های سیاسی کشور شد و خبر داد که سران مخالفان سیاسی خود را دعوت کرده تا بعدازظهر دوشنبه برای گفت‌وگو به کاخ ریاست‌جمهوری در قاهره بیایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «خالد داوود»، سخنگوی جبهه نجات ملی مصر از پذیرش دعوت محمد مرسی از سوی این حزب خبر داد.

درگیری‌ها در مصر از روز پنجشنبه که دادگاه ۲۱ تن را به اتهام دست داشتن در مرگ ۷۲ تماشاگر در یک مسابقه فوتبال به اعدام محکوم کرد، شدت گرفته است. این تماشاگران، سال گذشته در جریان درگیری بین هواداران دو تیم فوتبال الاهلی و المصری در ورزشگاه پورت سعید جان باختند.

پس از صدور حکم روز پنج‌شنبه، تظاهرکنندگان در پورت سعید با پلیس درگیر شدند و پس از آن نیز هزاران مصری در جریان تشییع جنازه ۳۳ نفر که در تظاهرات جمعه و شنبه کشته شده بودند، در این شهر دست به اعتراض زدند.

این اعتراضات به دیگر شهرهای مصر نیز سرایت کرده و در چهار روز گذشته بیش از ۵۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. به گزارش رویترز، در اعتراضاتی که روز جمعه در شهرهای مختلف مصر از جمله قاهره - پایتخت - روی داد، ۴۵۶ نفر نیز مجروح شدند.

روز جمعه دومین سالگرد اعتراضاتی بود که به سرنگونی حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین مصر، انجامید و بسیاری از مصری‌ها که از عملکرد محمد مرسی در دوره پس از مبارک ناراضی هستند در این روز در میدان تحریر قاهره و دیگر شهرهای مصر دست به تظاهرات زدند.

رویارویی با پلیس در میدان تحریر به روز چهارم خود رسیده و نیروهای انتظامی با به آتش کشیدن سرپناه‌های معترضان و پرتاب گاز اشک‌آور قصد متفرق ساختن آنها را دارند.

تظاهر کنندگان دولت محمد مرسی را به خیانت در انقلاب دو سال قبل متهم می‌کنند و می‌گویند که وی قصد دارد همواره قدرت بیشتری را در صحنه سیاسی مصر برای خود درنظر بگیرد.
XS
SM
MD
LG