لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

چهار انگشت دست یک «سارق» دیگر در ساری قطع شد


ایران به تازگی از یک دستگاه برای قطع انگشتان افراد متهم به سرقت رونمایی کرده است.
ایران به تازگی از یک دستگاه برای قطع انگشتان افراد متهم به سرقت رونمایی کرده است.
پس از اجرای حکم قطع چهارانگشت دست یک «سارق» در شیراز که روز پنجشنبه اجرا شد، دادستان انقلاب مازندران از اجرای قطع چهار انگشت یک «سارق» دیگر در روز شنبه، هفتم بهمن ماه، در محوطه زندان ساری خبر داد.

بر اساس خبری که روز شنبه در وب‌سایت دادگستری استان مازندران منتشر شد، فردی که چهار انگشت دست او در زندان ساری قطع شده، متهمی «دارای سوابق متعدد کیفری و سرقت‌های مستوجب تعزیر» توصیف شده است.

بنا بر این خبر، اسدالله جعفری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران، با بیان این مطلب، قطع انگشت را از جمله «حدود الهی» و «جزو مطالبات به حق مردم» توصیف کرد.

هفته پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر داد که حکم قطع دست یک سارق که در محاکم شیراز به مجازات حد قطع ید محکوم شده بود، پنج‌شنبه در ملاء عام اجرا شد.

متهم این پرونده «ا. س. ح» ۲۹ ساله معرفی شد که به گفته رسانه‌های ایران، «سرکردگی یک باند سرقت را به عهده داشت.»

این خبر می‌افزاید که وی پس از دستگیری و شکایت ۴۷ نفر از شاکیان به سه سال حبس از باب انجام سرقت‌های متعدد و ۹۹ ضربه شلاق به لحاظ «رابطه نامشروع» محکوم شده است.

همچنین همدستان وی که درانجام سرقت‌ها مشارکت داشته‌اند به مجازات‌های مشابه قطع انگشتان، حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

پیش از این در روز ۲۴ آذرماه سال‌ جاری غلامحسین حیدری، رییس کل دادگستری استان یزد، از «اجرای حد اسلامی و قطع چهار انگشت دست» دو متهم به سرقت در یزد و در «ملاء عام» خبر داد. اجرای این حکم در ایران پیش از آن هم در موارد دیگری انجام شده‌است.

در ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی «حد سرقت در مرتبه نخست، قطع چهار انگشت دست راست سارق» و در «مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق»، «در مرتبه سوم حبس ابد است» و در مرتبه چهارم، متهم به سرقت به اعدام متهم شده است.

قانون قطع انگشتان تنها در چند کشور ایران، عربستان سعودی، سودان، و سومالی اجرا می‌شود.
XS
SM
MD
LG